Sextio miljoner i underskott väntas

Efter juli månad rapporteras ett underskott på 33,9 miljoner i hälso- och sjukvårdsnämnden. Om det fortsätter i samma takt kommer underskottet innan årets slut vara 60 miljoner.

Inger Harlevi.

Inger Harlevi.

Foto: Bengan Zettergren

Underskott2017-08-18 08:30

Hälso- och sjukvårdsnämnden på Gotland har hittills i år inte klarat att hålla prognosen för verksamheten. 2016 slutade med ett underskott på över 80 miljoner för hälso- och sjukvårdsnämnden och fullt fokus sattes på 2017. Resultatet är efter juli månad inte som önskat, då över 33 miljoner i underskott rapporterats.

Den största kostnaden och anledning till underskottet är hyrpersonal som krävs vid tillfällen då ordinarie personal inte räcker till eller är sjuka. Kostnaderna för detta har skjutit i höjden och Inger Harlevi, 2:e vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, menar att det är en av de viktigaste att bitarna lösa.

– Vi har inte tillräckligt med personal, framför allt inom primärvården. Det allra viktigaste är därför att komma till rätta med det. Att ha kontroll på hur mycket personal som behövs, var de ska vara och när de ska vara där.

För att motverka det kraftiga underskottet är det enligt Inger Harlevi viktigt att ta fram nyckeltal som visar till exempel hur många patienter en läkare bör ha.

– Det handlar om att se vilka behov som finns när man bemannar men det är även viktigt att se till personalens delaktighet och personalsituationen. Det kommer ta tid eftersom det är en stor förvaltning och är ett jobb som måste göras från grunden, men här finns många miljoner att spara, hävdar hon.

Region Gotland har under många år gjort försök att minska andelen inhyrd personal i sjukvården, vilket inte visat några resultat utan kostnaderna har fortsatt att öka. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har lagt fram en plan för minskat beroende av hyrpersonal samt ökat åtgärderna för att behålla och rekrytera vårdpersonal, ambitionen är att inom några år kunna vara oberoende av hyrpersonal.

– Man måste fortsätta arbetet med att bemanna med ordinarie personal för att förhindra ökat underskott. Vi jobbar med att värva och försöka få in personal, men det är brist i hela landet så det är inte enkelt, suckar Leif Dahlby, 1:a vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Förutom att bemanna på rätt sätt så spelar arbetsklimatet en viktig roll när det gäller att få ner kostnaderna för hyrpersonal inom sjukvården. Leif Dahlby menar att arbetet med ledarskap och klimat inom vården väger tungt.

– Bra arbetsklimat och ledarskap är en viktig del för att få behålla och värva personal som vill vara kvar på arbetsplatsen, det är något som vi arbetar med hela tiden, säger Leif Dahlby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om