Tjugo minuter efter midnatt natten till torsdagen sändes ett nödanrop från en segelbåt. En kort stund senare kunde Rescue Fårösund med besättning åka till det grund där segelbåten hade fastnat. Klockan 00:50 var de på plats och kunde rädda seglarna.
Det var tre män som skulle segla en båt från Västervik till Lettland, men färden slutade med förskräckelse på Svingrund vid Fårösunds norra inlopp. Grundet ligger cirka en kilometer från land och är ett väldigt förrädiskt ställe, berättar Tomas Lerberg, uppsyningsman och stationsansvarig vid Rescue Fårösund.
– Trots dagens navigationsutrustning och fyren är det ganska vanligt att båtar går på grund där. Går man på insidan av revet går man på grund, säger han.
LÄS MER: "Tre besättningsmän räddades i natt"
Nödanropet som gick ut klockan 00:20 natten till torsdagen bröts snabbt, så när Tomas Lerberg och hans kollegor åkte mot grundet visste de inte vad de hade att vänta för scenario.
– Vi försöker alltid hålla huvudet kallt och ta det sakligt. Men nu var det lite speciella omständigheter eftersom det inte var ett fullständigt meddelande som gick ut i kommunikationsradion. Det var bara ett "mayday" och sedan bröts kontakten. Läget var oklart innan vi kom fram, berättar Tomas Lerberg.
Eftersom man till en början inte visste hur det var ställt med besättningen tog även Fåröfärjan "Bodilla" kurs mot haveriplatsen och sjöräddningshelikoptern i Visby stod startberedd men behövde aldrig lyfta.
När Rescue Fårösund närmade sig grundet satt besättningen i en uppblåst livflotte men höll sig kvar vid segelbåten. Då de såg ljusen från räddningsbåten släppte de taget för att möta upp.
– Det var aldrig någon fara för dem, säger Tomas Lerman.
Segelbåten som gick på grund är 28-30 fot (cirka 7-8 meter lång). Den ligger nu sjunken, med sönderslagen botten, ovanpå pallkanten eller revet. I samband med utryckningen bedömde sjöräddningsbesättningen att det inte var värt att dra loss segelbåten eftersom den då ändå skulle sjunka. Vad som händer med båten nu är oklart.
– Båten ligger på statligt vatten så antingen tar staten hand om den eller så blir den ett vrak. Ägaren vet att det inte finns något att göra, säger Tomas Lerberg.
Männen som räddades skulle segla från Västervik till Lettland. De inkvarterades på hotell i Visby över natten och lämnade Gotland under torsdagsmorgonen.
Kustbevakningens fartyg Triton är nu på väg till Fårösund och beräknas vara framme inom ett dygn.
– Triton har legat vid Midsjöbankarna för fiskeövervakning, en bra bit söder om Gotland, så det tar ett tag innan de kommer fram, säger Mattias Lindholm, presstalesperson vid Kustbevakningen.
På plats kommer det att göras en bedömning av hur segelbåten ligger och tömma den på bränslet, cirka 20 liter, som ska finnas ombord. Det finns inga uppgifter om utsläpp.
Kustbevakningen har inte som uppgift att forsla bort havererade båtar om det inte finns risk för liv eller miljö.
– Fartyget kommer nog att betraktas som ett haveri och det är då ägarens eller försäkringsbolagets ansvar att forsla bort det oavsett om det är statligt vatten, säger Mattias Lindholm.