ARN: Gotlandsbåten ska betala kunderna

Foto: Tobias Wallström

UPPDATERAD2016-03-18 13:29

Här är hela pressmeddelandet.

Beslutet i sin helhet finns här intill som PDF.

Helagotland.se söker företagsledningen för att få en kommentar.

ARN rekommenderar Gotlandsbåten AB att ersätta de konsumenter som köpte färjebiljetter för resor mellan Västervik och Visby sommaren 2014 för den skada de förorsakats på grund av att resorna ställdes in.

Vad har hänt?

År 2014 sålde Gotlandsbåten biljetter till tusentals resenärer utan att ha försäkrat sig om att bolaget hade tillgång till ett fartyg som kunde användas för den planerade trafiken.

Gotlandsbåten betalade tillbaka vad biljetterna kostat, men nämnden anser inte att det är tillräckligt. Gotlandsbåten är också skyldigt att ersätta resenärerna för merkostnader de haft för att ordna transport på annat sätt. Detta framgår av en EU-förordning om passagerares rättigheter till sjöss.

Nämnden anser också att Gotlandsbåten varit försumligt. Bolaget har självt försatt sig i situationen. Det innebär till exempel att bolaget ska ersätta en konsument som hyrt en stuga för dagar som inte har kunnat utnyttjas. Detta följer av sjölagen.

Vad händer nu?

Tvisten i ARN har prövats som en grupptalan där Konsumentombudsmannen (KO) företräder alla konsumenter som har liknande anspråk. Men för att få pengar måste var och en av resenärerna vända sig till Gotlandsbåten och bevisa vilka kostnader han eller hon haft. Det innebär att nya tvister kan uppkomma om Gotlandsbåten ifrågasätter något av kraven.

UPPDATERAT:

Allmänna reklamationsnämndens ordförande Britta Ahnmé Kågerman är nöjd med att ARN nu fattat ett beslut.

– Men det är olyckligt att det har tagit så lång tid, säger hon och förklarar att anledningen är att det har varit en komplicerad process med besvärlig juridik.

Hon säger också att det nu är upp till Gotlandsbåten att bestämma hur de ska förhålla sig till beslutet. Enligt statistik valde förra året över 80 procent av de företag som blivit fällda av ARN att följa ARN:s rekommendationer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!