DG satsar på fler kampanjer och fler turer

Destination Gotland satsar hårt för att möta konkurrensen från Gotlandsbåten. Det blir bland annat 118 nya turer.

Håkan Johansson, vd på Rederi AB Gotland, och Christer Bruzelius.

Håkan Johansson, vd på Rederi AB Gotland, och Christer Bruzelius.

Foto: Dennis Pettersson

UPPDATERAD2016-01-20 15:33

Videon är inte längre tillgänglig

Vi har tidigare skrivit om att Destination Gotland hållit på turlistan inför sommaren. Men vid 15.00 på onsdagen presenterade bolaget förändringarna för sommarperioden, 1 juni till 30 september. Till sommaren blir det 118 nya turer och man inrättar även en specifik godslinje med MS Gute. Nästan alla nya turer kommer vara på Nynäshamnslinjen.

– Turerna är redan bokningsbara. Vi har fler avgångar på attraktiva tider, det för att möta den efterfrågan som finns framförallt på dagtid. Vi utökar utbudet med 118 turer och vi sätter in ytterligare ett fartyg, säger Christer Bruzelius.

Bolaget har aldrig tidigare kört så många turer som man kommer att göra under 2016.

– Vi har aldrig utökat med så många turer som vi gör nu. Både på högsäsong och under årsbasis, säger han.

Förändringen innebär att det kommer gå att resa till ett bättre pris även under dagtid. Christer Bruzelius säger att priserna flyttas fram till mer attraktiva avgångar i och med att över 100 nya turer sätts in.

– Vi är jättestolta över att kunna presentera en turlista som vi ser kommer ge en ökad tillväxt i resandet till och från Gotland, säger Christer Bruzelius.

Under presskonferensen fick Destination Gotlands ledning frågan hur man ser på den nya konkurrensen med Gotlandsbåten.

– Vi sticker inte under stol med att vi vill att folk ska åka med oss. Då måste vi kunna erbjuda tider under dagtid, när folk vill åka, säger han.

Förändringarna innebär att mer personal kommer att anställas till sommaren.

– Till sommaren kommer vi bland annat behöva en hel besättning till MS Gute.

LÄS: Därför dröjer Gotlandsbåten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!