Det var på fredagseftermiddagen som transportplanet, av modellen Boeing C17 Globemaster, skulle starta från Visby flygplats. Planet, drygt 50 meter långt och med 60 meter mellan vingspetsarna, tillhör flygflottiljen Heavy Airlift Wing och är stationerat i Ungern.
– I samband med start kolliderade vi med ett flertal fåglar, säger Henrik Gevhardt, informationsansvarig för Heavy Airlift Wing, som är ett samarbete mellan tolv olika nationer.
Heavy Airlift Wing opererar totalt tre stycken C17 och har sin hemmabas i Ungern. Henrik Gevhardt berättar att det finns rutiner för hur man ska hantera en fågelkollision i luften.
– Vi gick runt och landade så snabbt som möjligt. Totalt var vi i luften i fyra minuter, säger Henrik Gevhardt.
Undersökningen av planet pågick ännu under lördagseftermiddagen och enligt Henrik Gevhardt är det oklart hur lång tid eventuella reparationer kommer att ta.
– Vi har personal som inspekterar planet just nu, sa han strax före klockan 14 på lördagen.
Enligt en källa med insyn fick amerikanska helikoptrar under fredagen flyga in nya delar till planet från Tyskland. Det är dock inga uppgifter som Henrik Gevhardt kan bekräfta.
Therese Fagerstedt, kommunikatör på Försvarsmakten, förklarar att det inte är ovanligt att plan krockar med fågrar.
– När sådant händer behöver man ta ner och undersöka hela planet av säkerhetsskäl, säger Therese Fagerstedt, .
Planets uppdrag, som nu skjuts fram, är att hämta 250 militärer från Finland som ska delta i övningen Aurora 17.
Enligt Therese Fagerstedt utgör förseningen dock ingen fara för övningen.
– Det är först på måndag som de finska militärerna ska delta på Gotland.