Se klippet: Kritikerstorm efter regionens reklamfilm

Regionen ville genom sin reklamfilm locka fler till att söka jobb inom omsorgen. Men kritikerstormen lät inte vänta på sig. Nu är filmen borttagen.

Foto: Ur filmen

Uppdaterad2016-03-31 13:49

Under tisdagen publicerade socialförvaltningen ett antal reklamfilmer med syfte att rekrytera ny personal inom bland annat hemtjänsten. Men filmerna väckte snabbt starka reaktioner. "SKÄMS Region Gotland för den urusla raggningsfilmen. Hur i h.....e tänkte ni här? Pinsam och oprofessionell", skriver en kvinna på regionens Facebooksida.

En annan person som reagerade var Mia Börstad, som jobbar på ett av öns LSS-boenden. I en av filmerna kan man se hur en tjej dansar runt hemma hos sin brukare och gång på gång byter låt på den äldre kvinnans cd-spelare.

– Jag blir ledsen och arg. Det är ju ett övergrepp de har filmat, säger hon och fortsätter:

– Filmen bryter mot allting som vi står för, det är ett hån mot vår yrkeskår. Vi har ju lagar och förordningar och styrkort att gå efter. Den här tjejen visar ingen empati, lyhördhet eller respekt.

Under onsdagen plockades klippet bort och socialdirektör Marica Gardell svarade på kritiken på regionens Facebooksida.

– Avsikten var att med glimten i ögat visa upp den trygga och varma relationen som personerna i filmerna har till varandra. Med trygghet och glädje kan samspelet också innehålla lite ömsesidigt småbus, som att kivas om musikvalet. Tyvärr lyckades vi inte förmedla det på ett bra sätt och ett antal personer har på olika sätt hört av sig med kritiska synpunkter, skriver hon.

Enligt Mia Börstad saknade filmen helt samspel, och menar att de istället hade kunnat göra en film där tjejen intresserade sig för sin brukares musiksmak, och att kvinnan i sin tur hade frågat om tjejens musik.

– Vårt yrke bygger ju på en nyfikenhet för andra människor, säger hon.

– Vi tar till oss av kritiken. Det är naturligtvis inte meningen att våra filmer ska uppfattas kränkande på något sätt. Vi har valt att pausa filmerna tills vidare. Om någon – medarbetare eller vårdnadstagare – tagit illa vid sig ber vi om ursäkt, skriver Marica Gardell.

Än är inte notan klar för hur mycket filmerna har kostat att producera. Bakom filmerna står kommunikationsbyrån Kusinerna, tidigare Bild & Reklam.

– Vi har inte betalat dem än, så vi får se vad det landar på, säger Sam Björk, informatör på socialförvaltningen.

Tanken från början var att efterlikna den hyllade filmen "En oväntad vänskap", där brukarens assistentent till en början lyckas göra alla möjliga fel.

– Ändå lyckas de hitta en värme och en fin relation uppstår, säger Sam Björk.

Men han förstår kritiken som har uppstått.

– Det blev inte fullt ut som vi hade tänkt oss, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om