ââAlla undersökningar jag har sett pekar pĂ„ att det inte finns grund till oro, men jag anser Ă€ndĂ„ att det Ă€r viktigt att lyssna pĂ„ kritiken och den oro som dryftats, för det lĂ€ngre perspektivet, sĂ€ger transportminister Trine Bramsen (S).
De delvis förorenade muddermassorna grÀvs upp frÄn havsbotten utanför Köpenhamn inför bygget av den konstgjorda halvön Lynetteholm och dumpas sedan pÄ tvÄ stÀllen i Kögebukten, inte lÄngt frÄn den svenska grÀnsen.
Platser döms ut
Sveriges miljöminister Annika StrandhÀll (S) har i ett brev till Danmarks miljöminister Lea Wermelin (S) klargjort att hon dömer ut dumpningsplatserna som olÀmpliga. StrandhÀll vill ocksÄ ha ett möte med de ansvariga ministrarna i Danmark.
ââVi önskar att man frĂ„n danskt hĂ„ll landar i ett annat sĂ€tt att ta hand om dumpningen, har Annika StrandhĂ€ll sagt i en intervju med Sydsvenskan.
Flytten av muddermassor inleddes i januari, men tar nu en planerad paus fram till hösten. Under pausen vill transportminister Trine Bramsen (S) se en undersökning av alternativ för omhÀndertagandet av muddermassor.
"En rad alternativ"
ââJag vill inte föregripa vilka lösningar det kan vara, men jag förvĂ€ntar mig sjĂ€lvklart att det kan vara en rad olika alternativ som gĂ„r att anvĂ€nda, sĂ€ger hon till nyhetsbyrĂ„n Ritzau.
Om hon fÄr tillrÀckligt stöd frÄn andra partier kan undersökningen genomföras av det kommunala bolaget By & Havn, som kan fÄ nÄgra mÄnader pÄ sig att ta fram alternativ. Bramsen tror inte att det skulle fördyra projeketet och inte heller fördröja fÀrdigstÀllandet av den konstgjorda ön, som ska vara klar 2035.
PÄ Lynetteholm ska sedan bostÀder och arbetsplatser byggas och planen Àr att den ska vara helt klar 2070 och dÄ kunna rymma cirka 35 000 invÄnare.