Fehmarn bÀlt-tunneln upp i högsta instans

Om tio Är ska det gÄ snabbare att ta tÄget frÄn Malmö till Hamburg Àn till Stockholm. Men det hÀnger pÄ att tunnelbygget under Fehmarn bÀlt gÄr som tÀnkt. Nu avgör Tysklands högsta förvaltningsdomstol frÄgan.

I Danmark Àr arbetet redan i gÄng. Bild frÄn byggföretaget Femern A/S, tagen i slutet av förra Äret.

I Danmark Àr arbetet redan i gÄng. Bild frÄn byggföretaget Femern A/S, tagen i slutet av förra Äret.

Foto: Femern A/S/AP/TT

Resa2020-09-22 07:10

Det har gĂ„tt tolv Ă„r sedan Danmark och Tyskland skrev under avtalet om en fast förbindelse frĂ„n den danska ön Lolland till tyska Fehmarn. Det ska innebĂ€ra att tĂ„g och bilar kan rulla nonstop, utan fĂ€rjor, raka vĂ€gen söderut frĂ„n Köpenhamn till LĂŒbeck och Hamburg.

Förra Äret gav tyska myndigheter grönt ljus, sÄ att arbetet skulle kunna börja. Men bland andra rederiet Scandlines har överklagat sÄ lÄngt det bara gÄr, och pÄ tisdagen tar Högsta förvaltningsdomstolen i Leipzig upp frÄgan.

Sandbankar i fara

Rederiet vill fortsÀtta köra fÀrjor lÀngs samma rutt som tunneln ska gÄ Àven i framtiden, men tycker att de nya anslutningsvÀgarna blir för dÄliga.

– SĂ€rskilt stora lastbilar kommer att fĂ„ svĂ„rt att komma ner till oss i hamnen i Puttgarden, det gör det svĂ„rt för oss att konkurrera, sĂ€ger Scandlines-chefen SĂžren Poulsgaard Jensen till nyhetsbyrĂ„n Ritzau.

Bland de klagande finns ocksÄ miljöorganisationen Nabu, som befarar att rev och sandbankar Àr i fara. I sanden trivs bland annat fisk, sÀlar och tumlare.

Före Ärets slut

Danska myndigheter betvivlar inte att projektet blir av. Det Àr mer en frÄga om nÀr och hur den tyska byggstarten kan ske. Transportdepartementet i Köpenhamn tror att domstolen i Leipzig kommer att krÀva vissa justeringar, men att arbetet pÄ tyska sidan kan inledas sommaren 2022. I sÄ fall kan den senaste tidsplanen, med trafikstart 2029, fortfarande hÄlla.

– Vi Ă€r beroende av att fĂ„ grönt ljus frĂ„n domstolen i Leipzig, innan vi kommer i gĂ„ng pĂ„ tyska sidan, sĂ„ vi glĂ€djer oss Ă„t att fĂ„ detta avslutat, sĂ€ger Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef pĂ„ byggföretaget Femern A/S, till Ritzau.

Förvaltningsdomstolen vÀntas komma med sitt utslag före Ärets slut.

Fakta: Danmark tar framtida vinster

Den fasta förbindelsen förbi Fehmarn bĂ€lt var först tĂ€nkt som en bro, men planeras nu som vĂ€rldens lĂ€ngsta kombinerade motorvĂ€gs/jĂ€rnvĂ€gs-tunnel i sitt slag. Den ska halvera restiden för tĂ„g Malmö–Hamburg frĂ„n dagens över sex timmar (omvĂ€gen via Jylland) till tre timmar – alltsĂ„ bra mycket snabbare Ă€n Malmö–Stockholm. Det ger i sin tur Ă€ven helt andra möjligheter till konkurrenskraftiga nattĂ„g mellan Skandinavien och kontinenten.

NÀr folketinget i Danmark klubbade tunneln skulle den stÄ klar 2021. Men Äret för trafikstart har sedan skjutits upp, till 2024, till 2028 och nu senast till 2029.

Bygget av den 18 kilometer lĂ„nga tunneln har en budget pĂ„ nĂ€stan 53 miljarder danska kronor i 2015 Ă„rs penningvĂ€rde, dĂ„ motsvarande 65 miljarder svenska kronor. Detta betalas med lĂ„n, som sedan amorteras av med hjĂ€lp av anvĂ€ndarna – att köra bil genom tunneln berĂ€knas kosta motsvarande 700 kronor enkel vĂ€g. Projektet Ă€r i första hand danskt, landet kommer att stĂ„ som Ă€gare till tunneln och ta de framtida vinsterna nĂ€r bygglĂ„nen har betalats av.

KĂ€llor: femern.com, Der Spiegel med flera

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!