Det har gĂ„tt tolv Ă„r sedan Danmark och Tyskland skrev under avtalet om en fast förbindelse frĂ„n den danska ön Lolland till tyska Fehmarn. Det ska innebĂ€ra att tĂ„g och bilar kan rulla nonstop, utan fĂ€rjor, raka vĂ€gen söderut frĂ„n Köpenhamn till LĂŒbeck och Hamburg.
Förra Äret gav tyska myndigheter grönt ljus, sÄ att arbetet skulle kunna börja. Men bland andra rederiet Scandlines har överklagat sÄ lÄngt det bara gÄr, och pÄ tisdagen tar Högsta förvaltningsdomstolen i Leipzig upp frÄgan.
Sandbankar i fara
Rederiet vill fortsÀtta köra fÀrjor lÀngs samma rutt som tunneln ska gÄ Àven i framtiden, men tycker att de nya anslutningsvÀgarna blir för dÄliga.
ââSĂ€rskilt stora lastbilar kommer att fĂ„ svĂ„rt att komma ner till oss i hamnen i Puttgarden, det gör det svĂ„rt för oss att konkurrera, sĂ€ger Scandlines-chefen SĂžren Poulsgaard Jensen till nyhetsbyrĂ„n Ritzau.
Bland de klagande finns ocksÄ miljöorganisationen Nabu, som befarar att rev och sandbankar Àr i fara. I sanden trivs bland annat fisk, sÀlar och tumlare.
Före Ärets slut
Danska myndigheter betvivlar inte att projektet blir av. Det Àr mer en frÄga om nÀr och hur den tyska byggstarten kan ske. Transportdepartementet i Köpenhamn tror att domstolen i Leipzig kommer att krÀva vissa justeringar, men att arbetet pÄ tyska sidan kan inledas sommaren 2022. I sÄ fall kan den senaste tidsplanen, med trafikstart 2029, fortfarande hÄlla.
ââVi Ă€r beroende av att fĂ„ grönt ljus frĂ„n domstolen i Leipzig, innan vi kommer i gĂ„ng pĂ„ tyska sidan, sĂ„ vi glĂ€djer oss Ă„t att fĂ„ detta avslutat, sĂ€ger Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef pĂ„ byggföretaget Femern A/S, till Ritzau.
Förvaltningsdomstolen vÀntas komma med sitt utslag före Ärets slut.