Johnson: Ni kan fortsÀtta handla

Omkring 10 000 lastbilar rör sig varje dag mellan Dover och Calais. Nu varnar branschföretrĂ€dare för att de virusrelaterade grĂ€nsrestriktionerna kan orsaka störningar i livsmedelsförsörjningen i Storbritannien.
–Alla kan fortsĂ€tta att handla, sĂ€ger premiĂ€rminister Boris Johnson lugnande.

Lastbilar köar till hamnen i Dover den 11 december. Arkivbild.

Lastbilar köar till hamnen i Dover den 11 december. Arkivbild.

Foto: Frank Augstein/AP/TT

Resa2020-12-21 09:50

Frankrike beslutade i söndags att stoppa alla lastbilar frĂ„n Storbritannien i 48 timmar med anledning av spridningen av det muterade coronaviruset. Hamnen i franska Calais har stĂ€ngt för all passagerartrafik – men oledsagat gods, alltsĂ„ containrar och liknande som lastas pĂ„ fĂ€rjor utan medföljande chaufför, slĂ€pps fortfarande fram.

Beslutet att stoppa lastbilstrafiken kan fÄ "förödande effekt" för leveransen av livsmedel och andra konsumtionsvaror till Storbritannien, varnar branschföretrÀdare.

PremiÀrminister Boris Johnson meddelar att det kan komma att uppstÄ förseningar av leveranser, men att det inte finns nÄgon anledning till oro.

– Förseningarna gĂ€ller bara en liten procentandel av livsmedel som kommer till Storbritannien, medan brittiska snabbköp sagt att leveranskedjorna Ă€r starka och robusta, sĂ„ alla kan fortsĂ€tta att handla, sĂ€ger han vid en presskonferens pĂ„ mĂ„ndagen.

Johnson tillÀgger att han pratat med Frankrikes president Emmanuel Macron för att "reda ut" saken, skriver nyhetsbyrÄn AFP.

Tusentals lastbilar

Även om det inte rĂ„der nĂ„got förbud i den andra riktningen Ă€r mĂ„nga av de omkring 10 000 lastbilar som varje dag korsar Engelska kanalen genom kanaltunneln och via hamnen i Dover tomma. MĂ„nga Ă„ker för att hĂ€mta fĂ€rskvaror som till exempel brysselkĂ„l och blomkĂ„l frĂ„n stora distributionscentraler i norra Frankrike och Belgien.

Hamnen i Dover har nu stÀngt för trafik frÄn Storbritannien pÄ grund av de franska grÀnsrestriktionerna. Gods som kommer frÄn Frankrike kommer dock att slÀppas igenom, men det finns oro för att lastbilschaufförer inte kommer att göra resan av rÀdsla för att bli fast i Storbritannien.

Julbordet hotat

Storbritanniens transportminister Grant Shapps ber sÄvÀl allmÀnhet som godstransportörer att inte resa till hamnar i Kent, dÀr Dover ligger, eftersom "omfattande störningar" vÀntas i omrÄdet.

Trots Johnsons lugnande ord varnar branschen för att restriktionerna kan innebÀra avbrott i viss livsmedelsförsörjning inför julen liksom svÄrigheter att möta efterfrÄgan pÄ brittiska varor i resten av Europa.

– AvstĂ€ngningen av ledsagad godstrafik frĂ„n Storbritannien till Frankrike har potential att orsaka allvarliga störningar i julleveranser av fĂ€rsk mat i Storbritannien samt i exporten av brittisk mat och dryck, sĂ€ger Ian Wright, chef för medlemsorganisationen The Food and Drink Federation, till brittiska BBC.

– Lastbilschaufförer frĂ„n kontinenten kommer inte att resa hit om de Ă€r rĂ€dda för att bli strandsatta.

Varnar och lugnar

Rod McKenzie, policychef vid vĂ€gtransportbranschorganisationen Road Haulage Association, menar att "förödande effekter" pĂ„ leveranskedjan Ă€r att vĂ€nta – Ă€ven om det bara handlar pĂ„ ett stopp pĂ„ 48 timmar.

– De senaste dagarna har vi sett lĂ„nga köer pĂ„ bĂ„da sidor av kanalen pĂ„ grund av brexitlagring och julruschen och nu innebĂ€r grĂ€nsstĂ€ngningarna att allt kommer att pĂ„verkas, sĂ€ger han till The Guardian.

– Vi Ă€r beroende av transporterna över sundet för vĂ„ra dagliga leveranser. Vi pratar om allt: fabrikskomponenter, fĂ€rska och frysta grönsaker och julleveranser.

Lobbygruppen Logistics UK manar dock, liksom Johnson, de brittiska julhandlarna till lugn. Organisationen uppger att den upprÀtthÄller nÀra kontakt med den brittiska regeringen för att sÀkerstÀlla att leveranser av fÀrska produkter Àr tillgÀngliga under julen och det nya Äret, skriver BBC.

Fakta: Eurotunneln

Eurotunneln/Kanaltunneln Àr en fem mil lÄng jÀrnvÀgstunnel under Engelska kanalen mellan Calais/Coquelles i Frankrike och Folkestone i England.

Den togs i bruk 1994.

Eurotunneln bestÄr egentligen av tre tunnlar. TÄgtrafiken har en tunnel i vardera riktning och dessutom finns en servicetunnel. Biltransporten ombesörjs med speciella skytteltÄg som rymmer 200 personbilar och avgÄr frÄn de stora terminalerna i Coquelles och Folkestone.

KĂ€lla: Nationalencyklopedin

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!