Vart tredje barn i Storbritannien lider av antingen övervikt eller fetma dÄ det gÄr ut grundskolan, och syftet med de nya reglerna Àr att vÀnda den trenden. Förbudet gÀller annonser som marknadsför mat med hög fetthalt, mycket salt eller socker, som hÀdanefter inte fÄr visas förrÀn efter klockan 21. Förbudet gÀller Àven reklam pÄ nÀtet, med undantag för tillverkares egna hemsidor och sociala medier.
Lagen har vÀckt en rad reaktioner frÄn mediebranschen.
ââI stĂ€llet för att angripa problemet med fetma hos barn kommer dessa drakoniska Ă„tgĂ€rder att drabba mediebolag som Ă€r beroende av annonspengar för att finansiera journalistik som hĂ„ller oss informerade, sĂ€ger Sayra Tekin pĂ„ branschorganisationen NMA.
Det nya regelverket trÀder i kraft i slutet av Äret.