En flera hundra meter lång bro över en upphöjd vägbank gör det möjligt att köra med bil till ön Asunden i Slite skärgård. Det är den vägbanken det nu råder delade meningar om.
– Titta här hur vågorna slår, de vill in, säger Ingrid Fredriksson och pekar på havssidan av bron.
På utsidan ligger havet öppet mot Sankt Olofsholm. På insidan växer vassen tjock längs stränderna i viken.
Ingrid Fredriksson är ordförande i föreningen ”Vägumevikens vänner”. Syftet är att rädda viken från igenväxning.
– När jag kom hit för tio år sedan såg det för jäkligt ut. Sumpigt och dy som man sjönk ner i och man ville inte bada, säger hon.
I sommar har föreningens medlemmar, med hjälp av räfsor och maskiner, rensat omkring 100 ton släke och gyttja inne i viken.
Länsstyrelsen arbetar just nu med bildandet av Gotlands första marina reservat. Det sträcker sig genom fyra socknar och innefattar stora delar av Slite skärgård. Även delar av Vägumeviken omfattas, där bottnar med ålgräsängar finns. ”Vägumevikens vänner” kräver att vägbanken till Asunden tas bort, och ersätts med en gångbro så att havet kan cirkulera fritt.
– Vägbanken är omkring 800 meter lång med en öppning mindre än 20 meter i dag, det är för lite, säger Ingrid Fredriksson.
Aiwen Larsson och Arne Pettersson började fiska i viken för 40 år sedan.
– I slutet av 1960-talet var det sandbotten och Lärbro kommun hade simskola i viken, säger Aiwen Larsson, och visar bilder från tiden när det ännu fanns gott om sik och abborre.
Sedan kom bron. Aiwen Larsson och Arne Pettersson minns hur Cementas två långa pirar dessförinnan byggdes ut i viken, mittemot Asunden.
– Då började det slamma igen, säger de.
Under en period tippades också mängder av timmer i havet från pirarna, för att transporteras med pråm till fastlandet.
– Då var hela viken full med bark, Aiwen Larsson.
Sedan flera år tillbaka har de slutat fiska. Igenväxningen tror de är en kombination av Cementas pirar och militärens bro till Asunden, som kom till under ”Kalla kriget” på 1970-talet.
De är positiva till bildandet av reservat, men vill att viken först återställs och att bron – och helst även pirarna, tas bort.
– Blir det ingen cirkulation tror jag att viken växer igen och att vassen breder ut sig, säger Ingrid Fredriksson.
Cecilia Nygren är samordnare för områdesskydd på länsstyrelsen och hon menar att det behövas nya studier, om åtgärder ska göras.
– En möjlighet är att öppna vägtrummor i bron till Asunden, det finns med i vårt förslag – om en utredning visar att det behövs, säger hon.
Enligt länsstyrelsens konsultrapport, som togs fram för några år sedan, skulle inga stora förbättringar bli resultatet om vägbanken togs bort.