Lärare: Låt skolan vara

För att locka fler till läraryrket måste arbetsbelastningen minska. Det kan göras genom att anställa fler specialkompetenser och genom att politiken inte ger nya direktiv för ofta, tycker lärare på Södervärnskolan.

Marie Lehtipalo, bildlärare, Cecilia Tofftén, biträdande rektor och Henric Öhman, matte-, teknik- och fysiklärare vill ha fler kollegor. Både fler lärare men även andra kompetenser som kan avlasta lärarna.

Marie Lehtipalo, bildlärare, Cecilia Tofftén, biträdande rektor och Henric Öhman, matte-, teknik- och fysiklärare vill ha fler kollegor. Både fler lärare men även andra kompetenser som kan avlasta lärarna.

Foto: Henrik Radhe

Valet 2018 (GA)2018-08-27 05:00

GA träffar biträdande rektor och två lärare på Södervärnskolan veckan innan skolstart, och det råder full aktivitet. Runt om på öns skolor är lärarbristen påtaglig, då flera tjänster inte blivit tillsatta till skolstart.

På Södervärnsskolan finns inga vakanser till hösten, men var femte lärare på skolan är ny.

– Det är oklart in i det sista vilket gör det svårt att planera. Det påverkar verksamheten som behöver lugn och kontinuitet och det blir utmattande för kollegor som hela tiden måste lära upp nya, säger Cecilia Tofftén, biträdande rektor.

Den ökade arbetsbördan är ändå inte det som är värst, tycker lärarna:

– Man har elevfokuset och det är eleverna som tar mest skada av att få byta lärare ofta, säger Henric Öhman, lärare i matte, teknik och fysik.

Vad måste göras för att locka fler till eller tillbaka till yrket?

– Nummer ett är att minska arbetsbelastningen. Jag tror inte att det bara handlar om lönerna. Jag blev i alla fall inte lärare för att det är bra lön, men när arbetsbelastningen blir för hög får det folk att lämna yrket, säger Marie Lehtipalo, bildlärare.

Den psykiska ohälsan bland unga ökar. Detta är något som personalen på Södervärnskolan märker och som påverkar deras jobb.

– Jag upplever att det har ökat under mina 12 år på Södervärn, speciellt bland flickor. Det är kämpigt. Jag som lärare ska trösta eleven, maila och ringa till föräldrar, berättar Marie Lehtipalo.

En lösning, eller i alla fall en hjälp på vägen, anser de skulle vara att anställa andra kompetenser i skolorna.

– Att anställa arbetsterapeuter eller fritidsledare skulle verkligen avlasta lärarna, säger Cecilia Tofftén.

Lärarna upplever även att det visas en överdrivet mörk bild av skolan utåt.

– Jag upplever att politikerna ibland sticker oss i ryggen genom att säga att skolan är så dålig. Att det inte är någon ordning och reda och att kränkningarna ökar, säger Marie Lehtipalo, och fortsätter:

– Det finns inga quick fix för skolan. Låt skolan vara, vi kan inte ändra inriktning efter ideologi vid varje val, det blir katastrof, säger hon.

Att det inför höstterminen varit för få platser till Wisbygymnasiet har satt hög press på redan pressade elever, enligt lärarna.

– Det har varit ett jättejobbigt år för oss och eleverna. Det är katastrof, vi skickar ut ungdomarna i utanförskap och det om något är dyrt, säger Cecilia Tofftén.

Tycker ni att politikerna prioriterar fel?

– Det är svårt att se vad vi ska prioritera bort, vi kan inte stänga akuten två dagar i veckan för att lärarna ska få högre löner, säger Henric Öhman.

– Kanske måste skolan få kosta. Någonstans bestämmer vi vilket samhälle vi vill ha om tio år. Gymnasiet får jättemycket pengar, medan låg- och mellanstadielärare får lägre löner och skolorna lägre skolpeng per barn. Vi kanske ska tänka annorlunda. Det måste satsas redan när barnen är små, annars har vi tappat dem, säger Marie Lehtipalo.

Partiernas löften till skolan

Socialdemokraterna vill:

Att fler elever ska fullfölja gymnasiet.

Inget barn ska känna sig mobbad i skolan.

Att skolan ska möta alla elever utifrån deras unika förutsättningar.

Fler ska anställas i skolan så att lärarna kan ägna sig åt undervisning.

Regionen ska erbjuda wifi i skolbussarna.

Satsa på att förbättra psykisk ohälsa bland barn och unga genom tidiga och förebyggande insatser.

Vänsterpartiet vill:

Utveckla undervisningen så att alla elever når skolans mål.

Bidra till att förändra begränsande könsroller.

Ha färre barn i barngrupperna på förskola.

Ge alla barn rätt att vara på fritids.

Bättre möta pojkar så att de når bättre resultat i skolan.

Vara en inkluderande skola.

Öka kunskapen om neuropsykiatriska diagnoser, fysiska funktionsnedsättningar och unga med psykisk ohälsa.

Arbeta mot mobbning och kränkningar.

Skapa trygghet för hbtq-personer.

Miljöpartiet vill:

Att alla elever ska få med sig viktiga färdigheter ut i livet, klara sin skolgång och komma stärkta ut i vuxenlivet.

Att det ska finnas skolor med god kvalitet över hela ön.

Fortsätta arbetet för att alla elever tar en gymnasieexamen och blir behöriga till högre studier.

Att Kulturskolan ska ha stor bredd och god tillgänglighet.

Fortsätta stärka skolan och elevhälsan i arbetet mot mobbning och psykisk ohälsa.

Stärka kompetensen hos medarbetare inom förskola och skola i normkritiskt arbete.

Att skolgårdarna på hela ön ger barnen möjlighet till aktiv och kreativ lek, möjlighet att bedriva utomhuspedagogik, miljö- och naturundervisning.

Säkra skolvägarna genom att göra miljön runt skolorna säkrare och tryggare genom både beteende-påverkan och fysiska åtgärder.

Fortsätta arbetet med att alla förskolor och skolor ska ha en giftfri inom- och utomhusmiljö.

Värna de estetiska ämnena på gymnasiet.

Tidigt stimulera nyfikenhet kring entreprenörskap.

Feministiskt initiativ vill:

Trygga välfärden. Inga nedskärningar i skola.

Arbeta för fler specialpedagoger och speciallärare.

Stärka sex- och samlevnads-undervisningen genom att flytta fokus till samtycke och normkritik.

Arbeta för normkritisk pedagogik i förskolan och skolan.

Anställa fler skolpsykologer, kuratorer och skolsjuksköterskor.

Införa en grön garanti med gröna miljöer och satsning på utomhuspedagogik.

Arbeta för att skolbiblioteken används som viktig resurs i skolans pedagogiska verksamhet och att de bemannas med utbildad personal.

Införa vegetabilisk mat som norm i skolbespisningen.

Centerpartiet vill:

Öppenhet att organisera skolan flexibelt och att använda fjärrundervisning för att klara kompetenskraven.

Att barn och unga känner sig trygga och säkra i skolmiljön med nolltollerans mot mobbning och kränkningar.

Snabba på takten i rensningen av giftiga material och leksaker i förskola och skola.

Liberalerna vill:

Förbättra integrationen genom mer stöd till nyanlända.

Ha lärarledda lektioner med behöriga lärare.

Ha en kunskapsskola för ökad bildning.

Alla skolor ska ha ordningsregler för arbetsro.

En särskild satsning på pedagogisk fortbildning om användningen av digitala hjälpverktyg och programmering.

Förbättra skolmiljön genom rena och fräscha lokaler.

Förbättra lärarnas arbetsvillkor.

Stärka elevhälsan och att skol-psykologer ska finnas på alla skolor.

Utökat samarbete mellan BUP och elevhälsan.

Att, där det är möjligt, skola och förskola konkurrensutsätts.

Moderaterna vill:

Slå ihop mindre rektorsområden till större.

Göra det lättare att dela på behöriga lärare mellan skolor.

Göra varje skola till en egen resultatenhet med egen budget.

Ställa tydligare krav på skolledare att ha en ekonomi i balans.

Ge möjlighet till 3-årsbudget för öns skolor.

Prioritera kunskap och kvalitet i undervisningen.

Ge tidigt stöd till barn med särskilda behov.

Ge mer resurser till skolor med större utmaningar.

Påbörja byggnation av en ny skola i Vibble/Västerhejde (F-6).

Uppmuntra alternativa utförare i förskolan.

Renovera och bygga ut Alléskolan.

Se över gymnasiets programutbud.

Minska klasstorleken på de teoretiska gymnasieprogrammen.

Samarbeta med näringslivet för att erbjuda t.ex. fordons- och mekanikerutbildningar.

Arbeta för att utöka yrkeshögskolan på Gotland.

Ge Uppsala Universitet långsiktiga förutsättningar att verka och utvecklas på Gotland.

Införa aktivt skolval för alla Gotlands skolelever.

Sverigedemokraterna vill

Sverigedemokraterna har ännu inte lämnat ett lokalt valmanifest.

Källa: Partiernas valmanifest

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om