De politiska partierna annonserar på sociala medier för att nå ut till väljare inför val. Genom Facebooks så kallade annonsbibliotek går det att få reda på detaljer, så som ålders- och könsfördelning och hur många som har nåtts av de politiska annonserna.
SVT har kartlagt omkring 4 000 politiska Facebookannonser från riksdagsvalet i höstas fram till mitten av maj i år. Resultatet visar att partiernas annonser sprids ojämnt över landet.
Chansen att få upp en politisk annons är störst för Facebookanvändare som bor i Norrbotten medan gotlänningar utsätts för minst exponering av politisk reklam, visar kartläggningen. Resultatet visar vilka som har fått upp reklamen i sina flöden men kan också vara en indikation på vilka målgrupper partierna har valt att rikta annonserna mot.
På Gotland hittade SVT cirka 250 annonser under mätperioden och det var stor spridning på målgruppen. Annonserna på Gotland riktades mot en lite äldre publik, med större andel kvinnor.
Resultatet visar även att män totalt sett exponeras mer för politiska annonser än kvinnor. Den åldersgrupp som får flest visningar är 65 år och äldre, som står för en dryg femtedel av visningarna. Minst andel får användare i åldrarna 13 till 17 år.
Centerpartiet har publicerat flest Facebookannonser, följt av Kristdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraternas har däremot visats flest gånger.