"Klok som en uggla". Så kallas en av stationerna där Väskindeskolans elever ska klura på lösningar när all undervisning förlagts till naturen för en dag. Och kloka som ugglor är kanske just vad barnen blir av att förena teori med praktik under lustfyllda former, en strålande vacker höstdag.
- Jag har huggit ved, det har jag aldrig gjort förut. Och jag har lärt mig hur man bygger en tipi, berättar Samuel Larsson entusiastiskt medan mellanstadiekompisarna kämpar med eldstålet för att få fart på elden.
Rigga stormkök
Grillade marshmallows hägrar men de vill inte "fuska" med tändstickor. Samuel Larsson funderar på hur "marshmallows" stavas. Både han och kompisen Johan Claesson tycker att den här stationen påminner om "Robinson" på tv.
- Jag tycker man lär sig mycket av "Robinson", hur man klarar sig ute, säger Samuel.
När eleverna efter några mindre lyckade försök pusslat ihop stormköken vankas varm dryck.
- Vi blev uppdelade på olika stationer genom att dra lappar. Efter fikat får vi välja andra aktiviteter, förklarar Johan Claesson.
"Äkta friluftsdag"
NO-läraren Lisa Örtbrant har specialiserat sig lite på utomhuspedagogik. Hon är en av dem som arrangerat dagen.
- Det här kan man kalla en äkta friluftsdag. Det är första gången vi gör på det här sättet och vi arbetar med flera ämnen; engelska, svenska, matte, idrott och friluftsliv. Till lunch grillar vi korv.
Alla de cirka 160 eleverna ser ut att ha fullt upp. Grupperna är blandade från olika klasser. Några springer orientering i spåret vid VOK-stugan i Follingbo. Andra täljer barkbåtar som kan segla fram på den lilla bäcken.
Plåstrar
Skolsköterskan Gun Segerdahl plåstrar om några som sluntit med kniven och övervakar att barnen håller kniven rätt och inte skär mot kroppen. Bella Lindgren de Flon är koncentrerad på sin skapelse.
- Det är kul att tälja. Det är roligt att ha en sån här skoldag ibland.