Här är alla lika mycket värda

Västerhejde skola är mottagare när utmärkelsen "Jämställd skola Gotland" delas ut för första gången.- Priset gäller i ett år och måste återerövras varje år, berättar genuspedagog Marit Olsson.

Nöjda. Genuspedagog Marit Olsson, skoldirektör Ann-Chatrin Norrevik, barn- och utbildningsnämndens ordförande Brittis Benzler samt Elin Turesson, länsstyrelsens särskilt sakkunniga på jämställdhet.

Nöjda. Genuspedagog Marit Olsson, skoldirektör Ann-Chatrin Norrevik, barn- och utbildningsnämndens ordförande Brittis Benzler samt Elin Turesson, länsstyrelsens särskilt sakkunniga på jämställdhet.

Foto: Rolf Jönsson

Västerhejde2012-02-09 04:00

Glädjen var stor på onsdagen i Västerhejde skolas lärarrum där rektor Tina Löttiger jämte förskolans och grundskolans pedagoger samlades till en historisk händelse.

På plats från barn- och utbildningsförvaltningen var skoldirektören Ann-Chatrin Norrevik, Karin Nyström och Marit Olsson, chef respektive genuspedagog vid pedagogiskt mediecentrum, Elin Turesson, länsstyrelsens särskilt sakkunniga på jämställdhet och barn- och utbildningsnämndens ordförande Brittis Benzler.

Programmet "Jämställd skola på Gotland" är en lokal satsning på systematiskt och förankrat jämställdhetsarbete i öns förskola och grundskola.

Målet är att all personal ska få lära en metod för att arbeta systematiskt med värdegrundsfrågor.

Satsningen startade 2009 med genus som prioriterat område och Västerhejde som pilotskola. Skolan har följt och dokumenterat varje del i programmets process och utvecklat en metod som nu belönas.


Jämställd skola
- Alla öns förskolor och skolor kan delta i programmet efter ansökan. Närmast i tur att få utmärkelsen "Jämställd skola" är Öja skola, följd av skolorna i Havdhem, Hemse och Väskinde, berättar Marit Olsson.

Den skola som vill följa programmet måste avsätta cirka ett och ett halvt år, ett skrivet avtal som säkrar att nödvändiga resurser skjuts till för genomförandet, samt avsatt tid för seminarier i arbetslaget, litteraturstudier, upprättande av en egen handlingsplan och utvärdering av denna.

- Det handlar om genus och att både pojkar och flickor, oavsett kön, ska få samma möjligheter, En medveten pedagog kan göra skillnad, säger skoldirektören och pekar på värdet av små steg i rätt riktning mot medvetet jämställdhetsarbete.


Fick egen timme
Västerhejde skola har lyckats i detta med ett 70-tal förbättringsarbeten efter att ha spanat och kartlagt verksamheten och kommit på förslag till förändringar.

- Till exempel uppmärksammade pedagogerna att bara pojkar, trots att många flickor spelar fotboll, använde fotbollsplanen när det var fria val på skolans utedagar. Den första timmen gjordes då till tjejernas och resultatet har blivit att både tjejer och killar använder planen, säger Marit Olsson.

Inger Hammar

Genuspedagogik i förskola och skola på Gotland

- ska motverka traditionella könsmönster och ge eleverna likvärdiga möjligheter att utvecklas oberoende av kön.

- kräver medvetenhet och kunskap om maktstrukturer, hur ojämställdhet tar sig uttryck och hur mönster kan brytas

- handlar om att skärskåda föreställningar och mönster, ifrågasätta olika förväntningar på flickor och pojkar och att utveckla pedagogik och innehåll i undervisningen för att nå jämställdhetsmålen

Källa: Region Gotland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om