Undervisningskonceptet "Maker Tour - Mot nya höjder" ägs av bland andra Region Kronoberg, Tekniska museet, Linnéuniversitetet och Fenomenalen Science Center. Projektet riktar sig till skolelever och består bland annat utmaningar inom naturvetenskap, teknik och matematik.
Årets tema i projektet är rymden, och en av de gotländska skolorna som deltar är Västerhejde skola. På torsdagen hade de besök av personal från Fenomenalen samt från Linneuniversitetet, och under deras översyn fick eleverna i årskurs 6 bygga enkla robotar med hjälp av bland annat sugrör.
– De här utmaningarna görs i klassrummen, men om man sedan bloggar om vad man gjort så får man en belöning i form av ett experiment med personal från "Maker Tour", förklarar läraren Marina Johansson.
Tillsammans med klassen har hon under året gjort ett flertal utmaningar med rymdtema. Man har bland annat skjutit upp raketer, druckit vatten upp-och-ner för att testa tyngdlöshet samt gjort rymdmat.
– Syftet med det här projektet är att få fler att bli intresserade av naturvetenskap, och jag har verkligen uppfattat det som att eleverna tycker att det är jättekul med de här experimenten. Jag tycker absolut att jag ser ett ökat intresse bland barnen för rymden och naturvetenskap.
Vid ett av borden sitter Sadaf Yousefi och Agnes Österholm och försöker få ihop en vinkande gubbe av sugrören. De säger att de uppskattat de olika rymdutmaningarna.
– Speciellt att skjuta upp raketerna. De flög jättehögt, säger Agnes Österholm.
Både Agnes och Sadaf tycker att det är lättare att lära sig när man får göra saker praktiskt än läsa om dem i böcker.
– Man kommer ihåg det man lärt sig bättre då, säger Sadaf.
Har ni blivit mer sugna på att åka ut i rymden efter det här?
– Nja, jag känner mig lite rädd för att man ska bli fast där, säger Agnes Österholm.
En av personerna som besökte Västerhejde skola på torsdagen var Katrin Lindwall. Hon är universitetsadjunkt på Linnéuniversitetet i Växjö och är en av dem som utformat de olika utmaningarna.
– Det är underbart att se barn som är så här engagerade och tror så mycket på sin egen förmåga, säger hon när hon står och ser ut över klassrummet.
Vad hoppas ni uppnå med det här projektet?
– På kort sikt vill vi att barnen ska tycka att det är intressant och spännande, och på lång sikt så vill vi så klart att fler ska vilja bli naturvetare.