DG och Västervik ska locka resenärer tillsammans

Lyckad premiärsäsong med 57 000 passagerare – och linjen återkommer till sommaren. Från Västerviks håll utlovas ännu hårdare satsning på de två sommarorterna som kombination.

Foto: Johan Kurelid

VÄSTERVIKSLINJEN2018-01-03 07:30

Niklas Lind, marknadschef på Västervik Framåt, berättar att linjen till Visby var efterlängtad och att den har blivit en succé.

– Våra undersökningar visar tydligt att kombinationen Visby och Västervik har lockat många att välja just den här resvägen. Det kommer vi att satsa på ännu hårdare till kommande säsong.

Han avslöjar även att Västervik och Gotland i detta nu smider på en gemensam marknadsföringsplan för sommaren, men att det är för tidigt att gå ut med några detaljer.

– Det jag kan säga är att vi siktar på att locka resenärer från Östergötland, västra delen av Sverige och söderut mot Malmö, men även från Tyskland. Vi har av tradition gott om tyska turister här, inte minst tack vare Astrid Lindgrens värld i Vimmerby, säger Niklas Lind.

Vad kan du säga om erfarenheten av Destination Gotland jämfört med Gotlandsbåten som körde säsongen innan?

– Med tanke på att Gotlandsbåten startade upp från scratch så tycker jag att de gjorde det bra, men DG har ju ett extremt väloljat maskineri. Allting funkar och det är aldrig något strul med tidtabeller och så vidare, säger han.

Linjen är klassisk i den mening att det fram till år 1987 gick att åka reguljärt mellan de båda hamnarna. Kapten Gunnar Andersson var den som med hjälp av fyra vattenjetmotorer lade till med lilla snabbfärjan HSC Gotlandia i Lucernahamnen i Västervik efter premiärturen den 22 juni.

Att köra mot Västervik är som att köra mot de andra hamnarna, Oskarshamn och Nynäshamn, men ändå inte:

– Det är kortare än till Nynäs, bara två och en halv timme. Och det är enklare insegling än till Oskarshamn, farleden här är bredare, 140 meter. Vi kan gå på tvären om vi vill, berättade Gunnar Andersson för GT i somras.

Premiärturen gick i bra väder, lugna väst-nordvästliga vindar. 179 resenärer var ombord mellan Visby och Västervik på morgonen, till återresan hade 432 passagerare löst biljett.

Även Destination Gotlands vd, Christer Bruzelius, har betonat vikten av linjen till Västervik och den nytta som den medfört:

– Under sommaren erbjöds så gott som dagliga turer mellan Visby och Västervik. Västervikslinjen uppskattades och gav många nya Gotlandsresenärer vilket gör det roligt att fortsätta med trafiken även nästa sommar, har han berättat tidigare.

JUNI

Detta hände också i juni

2. Luftfartsverket kom med beskedet att Visby får behålla bemanningen av flygledartornet. Därmed undantogs öns flygplats de som ska fjärrstyras.

7. Bygget av den nya militära förläggningen på Tofta skjutfält skjuts fram igen. Upphandlingen med entreprenören har överklagats av en konkurrent.

9. Några grät, men många skrattade av lycka. Det var känsloladdat för de studenter som sprang ut på balkongen på Wisby Strand, men alla var tacksamma mot lärare, vänner och mentorer.

11. Artisterna i årets ”Så mycket bättre” landade i Visby och redan på Visby flygplats filmades de första scenerna med bland andra Kikki Danielsson och Uno Svenningsson.

14. Meit Fohlin utsågs till ny ordförande i regionstyrelsen efter Björn Jansson. Till vice ordförande valdes Filip Reinhag.

15. Konditionsfenomentet Jonas Colting hoppade i vattnet vid Kallisbryggan. Målet: Att simma runt Gotland för att sätta fokus på folkhälsan.

19. Majoriteten fick igenom sin budget i regionfullmäktige. Därmed undvek nämnderna ytterligare besparingar på drygt 30 miljoner kronor, som var förslaget från oppositionen.

20. Fastighetsägaren Mats Alyhr vann en tvist och det nedlagda matstället Visby kebab dömdes att böta 600 000 kronor. Tvisten uppstod efter en översvämning i källaren.

22. Fem personer fördes till sjukhus med lindriga skador efter en frontalkrock i Grötlingbo.

24. 4 000 personer bevittnade invigningen av Island Games, en ceremoni som innehöll allt från eldshow till dans. Fem dagars intensivt tävlande väntade.

27. Stridsgrupp Gotland anlände och dagen till ära hade personalen smyckat sina stridsfordon 90 med fanor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!