Så lång tid tog det för Telia att fixa utrustningen som förstörts, trots att deras policy är att sådana här fel ska avhjälpas på högst fem arbetsdagar. Blixten leddes in i Gerd Björkqvists fiberkabelskåp och slog ut hennes elektroniska apparater.
Isolerad
- Jag har fått använda min mobiltelefon. Hade jag inte haft den så hade jag varit rätt så avskuren från omvärlden, säger Gerd Björkqvist.
- Jag är oerhört irriterad på Telia för det här. De säger att det ska ta tre arbetsdagar att fixa fel som uppstår. Jag kan förstå att det har varit mycket att göra, men två veckor ska det inte behöva ta, säger Tomas Björkqvist.
Han är ordförande i Hejde-Väte bredbandsförening och har sedan åskovädren för två veckor sedan fått ta emot många samtal från sockenbor vars apparater inte fungerade efter åskvädret. Flera av dem har fortfarande inte fått hjälp.
- Eftersom Telias service fungerar så dåligt ringer de till mig. Men det är tyvärr inte mycket jag kan göra.
Föreningen äger kabeln i marken, men den aktiva utrustningen är det Telia som ansvarar för.
Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, menar att det är den stora mängden felanmälningar som gör att det tar lång tid att avhjälpa felen.
- Gotland är den region som drabbats värst av åskan, och det kommer fortfarande in många samtal därifrån. Normalläget en vanlig dag är att det är 30 gotländska kunder som anmäler fel. I morse hade vi 290 anmälningar, säger han.
Om en kund inte fått hjälp på 5 arbetsdagar kompenserar Telia med 200 kronor per dag och tjänst. Efter 10 dagar får kunden 500 kronor per dag och tjänst, och efter femton dagar 800 kronor.
- Vi beklagar att våra kunder fått vänta så länge och vi gör allt för att åtgärda situationen, säger Hans G Larsson.