Tommy Gardell har huvudbry när det gäller kollektivtrafiken. Det är snart dags för en ny upphandling av både kollektivtrafiken och skolskjutsarna men innan dess måste regionen komma tillrätta med underskottet.
– Vi kan ju inte göra något drastiskt eftersom vi står inför en ny upphandling om ett halvår. Samtidigt är det två år kvar på det gamla avtalet och om vi kan rätta till något redan nu så måste vi göra det.
Inför bokslutet 2017 låg kollektivtrafiken på ett större minus än beräknat. Fortfarande finns inga exakta siffror men det handlar om flera miljoner. Tommy Gardell har därför begärt en snabbutredning om vad det beror på att kollektivtrafiken visar röda siffror.
– Vi har bland annat kört med förstärkningsbussar och det är dyrt.
Förstärkningsbussar sätts in när de ordinarie bussarna på en linje är fulla. Oftast är det elever på väg till och från gymnasiet som fyller bussarna.
Tommy Gardell vill istället se tätare turer på de linjer som är mest trafikerade och kanske ta bort linjer där bussarna ibland går helt tomma.
– Det är inte hållbart som det är i dag.
Det har talats om anropsstyrd kollektivtrafik som ett alternativ. Det innebär att man beställer, kanske en dag i förväg, och då åker bussen den önskade turen.
Men Tommy Gardell har fått så många negativa synpunkter på den här sortens kollektivtrafik att han är skeptisk. Då tror han mer på en idé från Blekinge. Där har det införts minibussar eller personbilar som löpande kör en viss sträcka, mellan exempelvis stomlinjer. Vill man åka med anmäler man det i en app, inte alls långt i förväg.
Tommy Gardell misstänker också att nya tekniska lösningar, som exempelvis ett nytt betalsystem, kan ha bidragit till underskottet.