– Det är jäkligt tråkigt, man tror inte att det är sant. Det är mycket pengar som vi har blivit av med, säger Lotta Boberg, ägare av Bilcompaniet.
Allt skedde på bara några minuter. När Lotta Boberg var iväg på möte fick företagets ekonomichef ett mejl adresserat från Lotta Boberg, där man bad ekonomichefen att göra en expressöverföring till ett konto utomlands.
– Hon trodde att det var jag som hade mejlat eftersom de hade kapat min mejl. Allt såg ut att stämma, så hon gjorde det som stod.
När Lotta Boberg kom tillbaka till jobbet 40 minuter senare såg hon ett felmeddelande i sin mejlkorg.
– Jag ringde direkt banken, men pengarna hade redan gått ut ur landet till en bank i London, säger hon.
Lotta Boberg har polisanmält händelsen, men har ännu inte fått någon respons.
– Man blir otroligt ledsen över det som hänt, säger hon.
Nu vill Lotta Boberg varna andra gotländska företag så att de inte råkar ut för samma sak. Förutom Bilcompaniet har flera andra gotländska bilfirmor samt andra större företag fått liknande bluffmejl.
– Jag var på en annan bilfirma och de berättade att det var väldigt nära att de också skickade iväg pengarna. Men de hade två ekonomiansvariga som började prata med varandra och insåg att det var något som inte stämde, säger hon.
Nu ska Bilcompaniet se över sina rutiner. En åtgärd de redan vidtagit är att de i fortsättningen kommer att använda ett säkerhetsord när liknande mejl dyker upp i inkorgen.
– Om ekonomichefen frågar efter säkerhetsordet så kommer bluffarna att ge upp, säger Lotta Boberg.