På Däckia i Visby råder just nu högsäsong och det är fullbokat hela veckan.
– Folk ser på väderprognosen och så ringer man direkt, säger Johnny Jakobsson.
Särkilt när det är kallt och helgen börjar närma sig då vill många boka tid för däckbyte.
Emil Gardell är säsongsjobbare och sedan tre veckor tillbaka byter han däck på löpande band.
– Jag har en ny bil var 20:e minut när det är högtryck, säger han och lossar snabbt hjulbultarna med en mutterknackare, lyfter av hjulet och sätter på det nya vinterdäcket.
Från och med den första december ska vinterdäcken vara på om det är vinterväglag. Men redan från den första oktober är det tillåtet att använda vinterdäck.
Om det finns snö, snömodd eller frost på någon del av vägen räknas det som vinterväglag och det är polisen som avgör om det råder vinterförhållanden på platsen du befinner dig.
Inne i verkstaden jobbar även Jörgen Eriksson. Han lyfter in ett däck i däcktvätten, stänger luckan och kör igång.
– Det ska vara rent och fint så att däcken inte står lagrade smutsiga över vintern.
Inne på verkstadens däckhotell står runt 5 000 däck snyggt uppradade i flera våningar. Att lämna in däcken på hotell har blivit allt mer populärt.
– Det är fler och fler som anammar det, man köper den bekvämligheten, säger Jörgen Eriksson.
Vinterdäck kan vara både dubbade och odubbade. Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande (NTF) rekommenderar generellt alltid i första hand dubbdäck då de ger bättre grepp på isiga underlag. Men på snö, under riktiga vinterförhållanden, kan de dubbfria däcken, vara lika bra, enligt NTF.
Att byta däck själv har, enligt Jörgen Eriksson, blivit lite krångligare på nya bilar.
– Det är inte så lätt att byta däck själv, förr fanns det alltid en domkraft i bilen men nu måste du ha all utrustning själv, säger han.
Många nya bilar är även utrustade med en TPNS-ventil.
– Det är ett litet datachip som blixtsnabbt larmar på instrumentbrädan om det är dåligt tryck i däcket. Det måste programmeras och det kan man inte göra själv, säger Jörgen Eriksson.
Fel däcktryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd.