Region Gotland vill göra förändringar i stadstrafiken och har anlitat ett konsultföretag, som nu har kommit med två förslag.
Anledningen är att man vill att bussarna skall gå snabbare, restiderna skall bli kortare liksom väntetiderna vid hållplatserna. Tanken är att det skall vara tätare trafik dagtid med en busstur vid alla hållplatser en gång varje halvtimme.
Investeringar
Båda förslagen kräver investeringar i vändslingor, nya hållplatser och en bussgata. I förslagen ingår också att antalet hållplatser blir färre och avståndet till hållplatserna blir i vissa fall längre, upp till 400 meter. Båda förslagen innebär en fördyring och i det ena alternativet ytterligare en buss i trafik.
Fördyring
Enligt trafikavtalet behövs i dag fyra stadsbussar och befintlig trafik kostar 6,9 miljoner kronor. Alternativ 1 kostar 9,1 miljoner och alternativ 2 kostar 8,3 miljoner kronor att producera.
Finns det pengar till detta?
- Jag vet inte riktigt, vi är ålagda till besparingar, säger Tommy Gardell, tekniska nämnden.
Betyder detta att bussbiljetterna blir dyrare?
- Nej, förändringen betyder inte högre biljettpris, men vi kan generellt höja taxan, den har inte höjts sedan 2007.
Vad säger du om de två alternativen?
- Det finns fler tankar också, de är inte helt bra någon av dem. Det finns brister och platser där bussen inte passerar och på några håll är det längre avstånd till busshållplatsen än 400 meter. Det är 200 meter som längst nu, säger Tommy Gardell.
Tommy Gardell säger att det finns önskemål om att bussen ska gå snabbare, det tar för lång tid i dag.
- Vid Ica Maxi planeras en ny rondell och det finns inte med i konsulternas förslag. Det har förts fram förslag om en ringlinje och det låter spännande men jag vet inte hur den ska fungera, säger Tommy Gardell.
Den 20 oktober bjuder tekniska nämnden in till informationsmöte.
- Då ska vi presentera förslagen, analysera, sprida och ta in synpunkter. Planen är att det skall vara klart i februari för att träda i kraft efter sommaren, säger Tommy Gardell.