Tog betalt för p-tjänst som inte kunde utnyttjas

I fler månader har gotlänningar fått betala för tjänster hos företagen Easypark och Tele P som de inte kunnat utnyttja.

Lättparkerat. Att betala p-avgiften via mobilen är smidigt men kan bli dyrt när avgifter samlar sig utan kundens vetskap.Arkivfoto: Kenny Bengtsson

Lättparkerat. Att betala p-avgiften via mobilen är smidigt men kan bli dyrt när avgifter samlar sig utan kundens vetskap.Arkivfoto: Kenny Bengtsson

Foto: Kenny Bengtsson

Visby 2010-12-02 04:00

 Företagen har tagit ut en månadskostnad för att kunderna ska betala sin p-avgift via mobiltelefon, trots att det är avgiftsfritt i stan.

De öbor som är anslutna till Easypark och Tele P har under hösten tvingats betala månadskostnaden för tjänsten som de så här års enbart kan utnyttja vid de p-automater som är igång på Visby hamn. Vid övriga parkeringar i Visby är det nu p-skiva som gäller.
Trots det här har företagen inte gett gotlänningarna möjlighet att bli avgiftsbefriade. Som kund betalar du en avgift varje månad till Easypark för att kunna ringa ett speciellt telefonnummer när du parkerar samt när du ska avsluta parkeringen.

Betalar lite extra
Fördelen uppges vara att man endast ska behöva betala för den egentliga tid man har parkerat - det har visat sig att de flesta tar till lite extra tid och betalar mer än vad de egentligen behöver i automaten för att vara säkra på att slippa p-böter. Å andra sidan får de som har anslutit sig till tjänsten betala en fast månadsavgift som blir en merkostnad utöver p-avgiften.
När p-avgifter infördes var det en del som nappade på möjligheten för att ständigt slippa ha mynt tillgängliga. När sedan kommunen tvärvände och slopade p-avgifterna var avtalen redan skrivna. Den som har haft bilen med sig på fastlandet har kunnat utnyttja tjänsten där, men för dem som endast använde bilen på ön blev den onödig.
Några gotlänningar, som hade tjänsten kopplad till sitt bensinautomatkort, råkade extra illa ut. Under sommaren förekom bedrägerier i form av skimning och Okq8 bytte ut bensinkort för några av sina kunder. Samtidigt lanserade man en ny typ av kort som gjorde att flera bytte ut sitt tankkort mot det nya med kredit.
De fick vänta länge på sitt nya kort på grund av långa handläggningstider. När det nya kortet väl kom fick kunderna inte veta att månadsavgifterna hela tiden hade vuxit - det syntes inte på Okq8:s kontobesked. Easypark hade nämligen ingen kännedom om kundens nya kontonummer.
När missnöjda gotlänningar började säga upp tjänsten ändrade Easypark sig. Anslutna gotlänningar kommer framöver endast att behöva betala månadskostnad under de sommarmånader som p-automaterna är i gång. Men för att slippa betala året runt måste kunden själv kontakta företaget och anmäla det.
Den månadskostnad som anslutna har betalat in under hösten får de inte tillbaka.
GA kunde under onsdagen inte få besked av Tele P huruvida man tänkte erbjuda en liknande lösning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om