Bråttom att sjösätta segelsällskapets båtar

Det drar ihop sig för Gotlandsbåtens första tur till Visby hamn och nu börjar det bli bråttom för Wisby Segelsällskap att sjösätta sina båtar, för att ge plats åt färjans nya biluppställning.

När parkeringsplatsen flyttas och blir mindre riskeras det att bli problem med av- och pålastning för båtägarna, då närheten till bilen är viktig.

När parkeringsplatsen flyttas och blir mindre riskeras det att bli problem med av- och pålastning för båtägarna, då närheten till bilen är viktig.

Foto: Henrik Radhe

Visby hamn (GA)2016-04-02 06:00

Den 28 april drar Gotlandsbåtens turer till Visby igång och hamnområdet ska stå redo för att ta emot de första resenärerna. Innan dess måste segelbåtarnas uppställningsplats utrymmas tidigare än vanligt, vilket försvårar situationen för båtägarna i Wisby Segelsällskap (WSS).

– Problemet är att våra 35 båtar måste förberedas innan de kan sjösättas. Det kalla vårvärdet har gjort att alla inte har kunnat måla ny bottenfärg på båtarna ännu. Det krävs bara ett par timmar för färgen att torka, men det behöver vara bortåt tio grader och regnupehåll – och det har vi inte haft på ett tag nu, säger Öyvind Rödland, ledare för varvsgruppen i WSS.

Senast den 23 april ska alla båtar vara borta och när Gotlandsbåtens verksamhet är igång ska WSS ha tillgång till egen grind i det staket som kommer uppföras kring området. Men segelsällskapets medlemmar oroar sig för att framkomligheten kommer vara begränsad.

– Det största problemet är bilköerna, som vi kommer behöva köra igenom för att komma ner till grinden. Det är mycket trafik i området i vanliga fall på somrarna och det riskerar att bli trafikkaos. Det är viktigt att vi inte blir bortglömda i det här och vi vill verkligen att småbåtshamnen ska vara en levande och lättillgänglig plats för alla, säger Öyvind Rödland.

Gotlandsbåtens vd, Ralph Axelson, har förståelse för att föreningens medlemmar kan känna sig nervösa i dagsläget.

– Jag kan absolut förstå Wisby Segelsällskaps oro, vi hade själva föredragit att ligga lite längre ut i hamnen. Men vi har en jättebra dialog med både hamnen, gästhamnen och WSS – och vi är måna om att hitta fram till en bra lösning som passar alla. Det är bara att vi inte är klara med hela processen ännu, säger han.

Ett annat orosmoment bland båtägarna har varit det vatten som Gotlandsbåten kommer pumpa ut när den lägger till i hamnen, och hur det i sin tur påverkar flytbryggor och båtar i gästhamnen.

– Det handlar om tiotusentals liter vatten som pumpas på en gång ut och det är svårt att veta hur det här kommer att fungera innan man har kört första rundan. Men det är ju alltid viktigt att fritidsbåtarna ligger ordentligt förtöjda och det bör man vara medveten om som båtägare, säger Ralph Axelson.

Gotlandsbåten

• Gotlandsbåten trafikerar Visby, Västervik och Nynäshamn.

• Första färjan till Visby går från Nynäshamn den 28 april och den sista båten för säsongen går från Västervik den 4 september.

• Färjan från Västervik till Visby kommer ta två timmar och resan från Nynäshamn till Visby blir tre timmar.

• Gotlandsbåten kommer till en början bara gå under långhelgerna, men under högsäsongen avgår båten alla dagar utom tisdagar.

• Totalt ska ungefär 45 personer arbeta ombord. På land i Visby arbetar i dag åtta personer och i sommar tillkommer tio personer – bland annat terminalvärdar. Sammanlagt kommer det finnas 70 anställda på båten under högsäsongen.

• Infart och utfart är densamma för de runt 200 bilarna som kommer rymmas på båten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!