Det var i rollen som ledamot i trafikutskottet som Christer Winbäck besökte Gotland. Han ville lyssna till de lokala partimedlemmarna och representanter från det gotländska näringslivet, för att få ett grepp om konsekvenserna vid en eventuell försämring av färjetrafiken.
- Jag har fått med mig kunskap som är viktig när det ska föras diskussioner i partiet, alliansen och i utskottet, säger Christer Winbäck.
Del av infrastukturen
Samtalen handlade främst om vikten av en trafik som gynnar pendlare och företagare. Winbäck menar att det är viktigt att se på Gotlandsfärjan som en del av infrastukturen och inte bara en färjelinje.
- Vi måste framföra en viljeriktning från trafikutskottet att det inte får bli sämre - gärna bättre, säger Christer Winbäck.
På frågor om hur det ska bli bättre och för vilka pengar ger Christer Winbäck inga tydliga svar.
- Jag vill inte låsa mig vid pengar. Det viktiga är att staten ser till att trafiken går med en viss ambitionsnivå, säger han.
Ska tala med ministrarna
När riksdagen öppnar vill Christer Winbäck diskutera Gotlandstrafiken i trafikutskottets men också med berörda ministrar, för att belysa vikten av bra förbindelser mellan Gotland och fastlandet. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och näringsminister Annie Lööf står högt på Winbäcks lista.
Då förlorar staten
- Det som är bra för Gotland är bra för Sverige. Turismen är en del i det hela så staten förlorar på en försämring, säger han.
Att utforma villkoren i en upphandling måste få ta tid, säger Christer Winbäck och han tror inte på några stora förändringar under den här upphandlingsperioden. Hans mål blir därför att motarbeta ett avtal som försämrar trafiken.
Ett beslut gällande upphandlingen förväntas komma senare i år.