"2010 är redan borta"

2010 vållar inga ekonomiska trångmål för Sverigeflyg eller de regionala bolagen. - Vi får skjuta en del satsningar till nästa år, säger koncern-vd Michael Juniwik, som sover bra trots strejk och aska.

Foto: (c)copyright jann@lipka.se

Visby2010-05-28 04:00
Han tillägger att han inte har några sömnproblem som är relaterade till strejker eller hotfulla isländska askmoln.
- Men vi arbetar ju med att flytta människor och när vi inte kan göra det av olika orsaker känns det naturligtvis inte bra.
Förra året var inte särskilt lysande ekonomiskt, tillägger han. 2010 var året då koncernen skulle satsa ordentligt. I flygbranschen betyder det kanske nya plan, kanske tätare turer på vissa linjer eller så kunde det ha handlat om att blicka ut i Europa och söka nya chartermål.
Men så blir det inte.
- Man kan nog säga att 2010 redan är borta, fortsätter Michael Juniwik. Nu får vi ta nya tag inför 2011. Investeringarna får vänta.

Tufft
Men även om han inte ser någon anledning till ekonomisk oro konstaterar han ändå att det finns dotterbolag i koncernen som har det tufft.
- Men det man gör då är att respektive styrelse går till ägarna och ber om kapitaltillskott. Senast det hände var det Kalmarflyg som behövde pengar. Men jag ser ingen som helst risk för att något av våra bolag skulle tvingas vidta några drastiska åtgärder. Det som möjligen kan hända är att ägarna säger nej till mer pengar. Men den frågan är inte aktuell att diskutera i dag.
Koncernens årsredovisning för 2009 är inte klar ännu men enligt Michael Juniwik, gick fjolåret ihop i alla fall. Och det trots flera stora investeringar och starten av en ny linje, Östersundsflyg.
Pilotstrejken är annars det han mest oroas över just nu. Han befarar långsiktiga kostnadshöjningar.
- Egentligen kommer det inte att drabba bolagen utan resenärerna.
Isländska vulkaner då?
- Askan kan vi hantera nu när vi fått fyra zoner att flyga i. Det var problem i början med de regler som då styrde verksamheten.
- Men jag är inte oroad över ett eventuellt utbrott av vulkanen Katla. Den ligger inte under någon glaciär och kommer därför inte att ge sådana askmoln som kan störa flyget.
- I efterhand kan man i alla fall konstatera att om vi hade haft det regelverk som finns i dag när det första askmolnet kom, så hade 95 procent av flygningar gått att genomföra.
Flygbolaget som startades för nio år sedan av bland andra gotlänningarna Michael Juniwik och Pigge Werkelin består i dag av en rad bolag med Sverigeflyg Holding AB överst. Lokalflyg Sverige AB är i sin tur moderbolag för Gotlandsflyg, Blekingeflyg, Flysmåland, Kalmarflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Östersundsflyg. I gruppen ingår också Avitrans Holding, Avitrans leasing (som äger eller hyr planen), Avitrans Nordic och Avitrans Norge. Sverigeflyg beräknade fjolårets omsättning till 640 miljoner kronor.
Källa: Bolagsverket och sverigeflyg.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om