Det var vid 21-tiden den 27 oktober i fjol som olyckan inträffade. 23-åringen, från norra Gotland, körde bilen på Österbyväg i riktning mot Lundbygatan. Strax innan de båda vägarna möts förlorade han kontrollen över fordonet och körde av vägen och kolliderade mot ett träd. Passageraren, en kvinna i 20-årsåldern, omkom medan föraren fick skador som inte var livshotande.
Enligt åtalet har föraren kört i åtminstone 110 km/tim på 50-väg inom tättbebyggt område på våt och mörklagd vägbana. Han ska också ha brustit i uppmärksamhet på vägens sträckning och på fordonets manövrering. Bromsspår från vänster framhjul har uppmätts till knappt 50 meter till vägbanans vänstra ytterkant och därifrån 36 meter till olycksplatsen. Han har genom sitt körsätt av oaktsamhet orsakat kvinnans död, hävdar kammaråklagare Mats Wihlborg i sin stämningsansökan.
Den åtalade 23-åringen säger i förhör att han varken kan erkänna eller förneka brott.
Tre vittnen ska höras för att intyga att föraren hållit en väsentligt högre hastighet än vad som var tillåtet. Huvudvittnet, professor Hugo Mellander, driver företaget Traffic Safety Research & Engineering AB. Ett bolag som sysslar med utredning, haverianalys och forensisk undersökning av trafikolyckor, kollisioner och påkörningar.
Han ska höras om den analysundersökning/olycksrekonstruktion han har gjort av händelsen och vilka hastigheter som olycksbilen hållit, enligt åtalet väsentligt högre än vad som var tillåtet.