Kryssningsbesöken har överträffat alla förväntningar i år, men för Region Gotland innebär kryssningskajen ett underskott. I fjol blev det nästan 2,8 miljoner kronor. I år är kapitalkostnaderna högre än beräknat och underskottet beräknas bli 2,94 miljoner kronor.
Enligt det avtal som Region Gotland tecknat med CMP (Copenhagen Malmö Port) betalar bolaget 9,3 miljoner kronor för att hyra kajen. För att finansiera det tar bolaget hand om intäkterna i form av hamn- och passageraravgifter.
Hyran är satt för att kryssningskajen inte ska ge någon vinst, men inte heller bli en förlustaffär för regionen. Teknikförvaltningens ekonomichef Mats Renborn är inte orolig över de två första årens minussiffror.
– Vi har högre kapitalkostnader i början, och så kommer det att fortsätta. Vi har kalkylerat med att ha underskott i 20 år framåt, säger han.
Kryssningskajen bokförs på ett eget konto hos teknikförvaltningen. Beräkningarna är gjorda med ett 45-årigt lån till 2,5 procents ränta. Om räntan ändras kan hyran justeras, men bara vart femte år.
Om de förutsättningarna stämmer ska underskotten upphöra efter halva lånetiden. Efter en lika lång tid med överskott ska kontot visa plus minus noll. Om det stämmer vet vi 2063.
Tekniska nämndens ordförande Karl-Johan Boberg (C) hoppas att kryssningskajen kan bli en vinstaffär med tiden:
– Kapitalkostnaderna är högre än hyran under de första åren, det blir billigare sedan. Förlusten är lite mindre än vi räknat med och förhoppningen är att det ska bli en vinst på lång sikt, säger Karl-Johan Boberg (C), ordförande i tekniska nämnden.
Karl-Johan Boberg påpekar att kryssningskajen är en vinst för Gotland i stort. Bara i år har fler än 100.000 passagerare besökt ön.
– Man får inte glömma bort fördelarna för övriga näringslivet, med turismen och handeln. Det syns ju inte i våra siffror men det är ju ett plus för de gotländska medborgarna, säger han och fortsätter:
– Går företagen bra så får vi ju arbetstillfällen och skatteintäkter från både företagen och deras anställda.
I stället för att fokusera på underskottet för kryssningskajen vill ekonomichefen Mats Renborn se till hamnens ekonomi i stort.
– Hamnverksamheten går väldigt bra, mycket tack vare den båt som försett M/S Visborg med gas. Det har ökat våra hamnavgifter och vi räknar med ett överskott på 2,7 miljoner kronor.