- Jag är den som har orsakat att Gotlandsupproret blev av. Det var i maj när jag hörde om färjeprisernas höjning, berättade han innan riddare till häst, följd av traktorer, husbilar, veteranbilar, motorcyklister, cyklister och gående tågade i väg.
Representanter för alla lokala politiska partier fanns på plats tillsammans med landshövding Cecilia Schelin Seidegård som ju är statens företrädare i länet.
- Politiker, näringsliv och folket går hand i hand här, konstaterade regionstyrelsens ordförande Åke Svensson, S.
- Färjetrafiken är den absolut viktigaste frågan, sade Eva Nypelius, C.
Kolonner
Bakom banderoller och plakat med texter som "Havet är vår landsväg" och "Staten måste ta sitt ansvar" "Lägre färjepriser" organiserades demonstranterna i kolonner om tio.
När de första vagnarna i demonstrationståget rullade in på hamnen gick de sista av fotfolket från Visborgsområdet.
- Färjepriserna är en överlevnadsfråga för oss. Vi betalar över en miljon mer nu för frakterna jämfört med i fjol, konstaterade Yngve Andersson som rattade sin långtradare märkt "Ryftes grönsaker och Gotland - en del av Sverige".
Vid infarten till Holmen lossade han lasten med potatis och morötter i en prydlig hög under övervakning av lagens väktare med "Tunnelbanepolis" tryckt på säkerhetsvästen.
- Folkopinionen har betydelse och våra folkvalda beslutsfattare är ju också människor som har ansvar att ge rätt politiska direktiv till Transportrådet, sade Ted Ljungqvist.
Minister
I hamnen tog infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd emot upprorets upprop och protestlistor med de tills nu cirka 45 000 insamlade namnunderskrifterna som står bakom kravet på lägre färjepriser.
- Hon tog intryck av vår manifestation. Nu fortsätter vi Gotlandsupprorets aktiviteter varje dag under politikerveckan, sammanfattade Gotlandsupprorets talesman Ted Ljungqvist.
-Trafikverket förbereder upphandlingen av Gotlandstrafiken från 2017 och vi syftar till att ta upp frågan om Gotlandstrafiken till den nivå där den hör hemma, slår han fast.
Svenska vägnätet
Gotlandsupprorets krav är välkända för den som följt vägpris.nu med krav på att färjetrafiken till och från Gotland ska ses som en del av det svenska vägnätet, och att färjepriser och fraktkostnader inte ska vara högre än vad det kostar att åka motsvarande sträcka på landsväg.