Åkesson etta på Almedalsveckans tittartopp

Restriktionerna lättar. Nu planerar Region Gotland för att kunna genomföra en riktig Almedalsvecka nästa år. På årets digitala vecka fick Jimme Åkesson (SD) högst tittarsiffror.

Jimmie Åkesson (SD) fick nio gånger fler tittare än Moderaternas digitala partiledartal under Almedalsveckan.

Jimmie Åkesson (SD) fick nio gånger fler tittare än Moderaternas digitala partiledartal under Almedalsveckan.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Visby2021-09-10 09:08

3-7 juli nästa år blir det Almedalsvecka igen. Efter tisdagens besked om lättade restriktioner hoppas Region Gotland att veckan ska kunna genomföras med alla medverkande på plats i Visby. Men man jobbar med hur veckan ska kunna genomföras på ett tryggt och säkert sätt. En sådan åtgärd är att de offentliga ytorna i Almedalsområdet ska utformas på ett sätt så att man kan undvika trängsel.

Andra nyheter är att Almedalsveckan blir en femdagarsvecka med delade dagar för partierna och det nya schemat för partiledartalen presenteras senare i höst. Man lanserar också ett torg för de politiska partierna i Almedalen. Organisationer som bara behöver mindre ytor kan också glädja sig över en lägre marktaxa.

Årets Almedalsvecka, som genomfördes digitalt, hade 500 arrangemang som fortfarande finns att se på "Almedalsveckan play". Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson nådde störst publik av partiledarna med 4 304 tittare, tätt följd av Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar, som hade 4 168 tittare.

Så här såg tittarsiffrorna ut:

Jimmie Åkesson (SD): 4 304

Nooshi Dadgostar (V): 4 168

Ebba Busch (KD): 2 365.

Annie Lööf (C): 1 952.

Nyamko Sabuni (L): 1 882.

Partisekreterare Lena Rådström Baastad (S): 772.

Märta Stenevi (MP): 608.

 Ulf Kristersson (M): 498.

De övriga arrangemang som fick störst publik var invigningstalet, som sågs av tusen personer, följt av ett seminarium om ungas psykiska ohälsa, som arrangerades av Sveriges kommuner och regioner. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!