Vid midnatt natten mot fredagen skulle ambulansen hämta en patient i innerstaden. Men ambulansen fastnade i en snödriva några kvarter ovanför hamnen, innanför muren.
Bärgare kontaktades men sa nej till uppdraget, med hänvisning till halkan. I stället anlitades räddningstjänsten som fick rycka ut med bandvagn och dra loss ambulansen.
Det är andra gången de nya Mercedes-ambulanserna inte kan ta sig fram på grund av halkan. För en knapp månad sedan fastnade ambulansen i en hal backe när transporten var på väg från Stenkumla med en patient i bilen.
"Svårt läge"
Varje dag kör ambulanserna runt 15 transporter. Enligt Cecilia Gustafsson, områdeschef Falck ambulans, fastnar ambulanser varje vinter. I år är vinterväglaget extremt, och enligt henne går det inte att svara på om situationerna kunnat undvikas om ambulanserna haft fyrhjulsdrift.
- Att det inte fungerade för bärgarna visar ju att det var extremt halt. Och när det dessutom är felparkeringar i närheten så blir det extra påtagligt att det är svårt att komma fram, säger Cecilia Gustafsson.
Fram i tid
Händelsen i innerstaden innebar inte någon försening, eftersom en av de båda sjuksköterskorna i ambulansen tog med mobil vårdutrustning och gick hem till patienten.
Ambulansöverläkare Kerstin Conneryd anser att det är för tidigt att dra några slutsatser med utgångspunkt i de båda ambulanser som kört fast i halkan den här vintern.
- Men det är klart att vi ska fortsätta och se hur det här utvecklar sig.
I det här läget anser hon inte att det finns någon risk för patienternas säkerhet.
- Nej. Det gör jag inte, säger Kerstin Conneryd.
Ansvaret för ambulanserna ligger numera hos hälso- och sjukvården och Falck.
Fyrhjulsdrift
Enligt brandmästare Henrik Johansson väljer räddningstjänsten att köpa in fyrhjulsdrivna brandbilar till räddningstjänstens stationer i Fårösund, Kräklingbo och Burgsvik, eftersom bilarna måste klara terrängkörning.
- Det finns både för- och nackdelar med fyrhjulsdrift. Det är lättare att komma fram med fyrhjulsdrift, men samtidigt får bilarna betydligt större svängradie, säger Henrik Johansson.