Attendo och Regionen svarar på kritiken

Verksamhetschefen för Attendo Terra Nova hänvisar till Attendos pressjour och regionen uppger att man är inne i en "aktiv uppföljningsprocess".

Attendo Terra Nova verksamhetschef vill inte svara på den kritik som framförts.

Attendo Terra Nova verksamhetschef vill inte svara på den kritik som framförts.

Foto: Dennis Pettersson

Visby2022-08-09 06:05

Efter att Gotlands Tidningar pratat med både anhöriga och anställda ringer vi verksamhetschefen Marika Johansson vid Attendo Terra Nova för att få hennes bild. 

Tidningen ringer på fredagen vid 12. Vi blir ombedda att skicka frågor på mejl och återkomma vid 15. Frågorna som skickas är: 

• Vad tänker Attendo göra åt personalbristen på boendet?

• Boende uppger att maten som serveras är under all kritik. Vad tänker ni göra åt det?

• Anhöriga och boende upplever att de brister som påtalas inte åtgärdas. Varför då?

• Efter alla avvikelserapporter skulle verksamheten ses över. Har det skett förbättringar?

Klockan 15 ringer GT upp verksamhetschefen. Inget svar. Till slut kommer ett sms: "Jag ber om att få hänvisa till vår pressjour. Trevlig helg."

Pressjouren ber att få frågor på mejl och lovar återkomma efter helgen.

Mejlsvar kommer på måndagen. Angående personalbrist skriver pressjouren att det är en utmaning som man delar med regionen och alla andra omsorgsaktörer eftersom det råder brist på omsorgspersonal.

Angående maten skriver man att det är en omställning att flytta till ett boende och att man alltid för en dialog med de boende och närstående för att vardagen ska bli så trygg och trivsam som möjligt.

Varför inte påtalade brister åtgärdas och vad som eventuellt har förbättrats kan man inte svara på. 

Efter ytterligare ett samtal lovar pressjouren att återkomma igen, men så sker inte.

Vid Region Gotland berättar kvalitetschef Öystein Berge att man i år krävt in avvikelserapporter från tre av sex avdelningar under en månad på Terra Nova.

– De har visat på en positiv förändring, säger han.

Vi har fått helt andra signaler. Har de signalerna inte nått er?

– Avvikelser är en pusselbit. Det finns andra saker också som vi följer upp i verksamheten.

Vad är det för saker?

– Jag kan väl säga att vi är i en aktiv uppföljningsprocess utifrån nya uppgifter om brister i vården och omsorgen på Terra Nova som vi har fått under vecka 31.

Vad är det för uppgifter?

– Det är brister som behöver rättas till. Vi har daglig kontakt med verksamheten och har träffat ledningen två gånger vecka 31 för att säkra att de boende får den vård och omsorg som de har rätt till.

Uppfyller Attendo avtalet med regionen?

– Rent avtalstekniskt följer de avtalet, men de uppfyller inte alla delar i våra uppdrags- och kvalitetskrav. Det är det vi fokuserar på nu, säger Öystein Berge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!