Attendochefen om kritiken mot boendet på Terra Nova

De omfattande brister i omvårdnaden vid Attendos boende på Terra Nova tas på stort allvar. Det säger bolagets regionchef Therese Orling. ”Det pågår ett förbättringsarbete”, säger hon.

Enligt Therese Ohrling, regionchef för Attendo Öst, där Gotland ingår, tar bolaget kritiken som riktags mot boendet på Terra Nova på stort allvar.

Enligt Therese Ohrling, regionchef för Attendo Öst, där Gotland ingår, tar bolaget kritiken som riktags mot boendet på Terra Nova på stort allvar.

Foto: Erik Daun

Visby2022-01-27 17:11

Helagotland.se har de senaste dagarna rapporterat om hur omfattande brister i omvårdnaden på Attendo Terra Nova fick Region Gotland att under en period införa ett intagningsstopp för att brukare inte skulle drabbas. 

Bristerna har bland annat handlat om låg kompetens bland medarbetarna där mindre än hälften hade utbildning motsvarande undersköterska. 

Therese Ohrling är regionchef på Attendo Öst, där Gotland ingår, och hon säger att bolaget arbetar hårt för att åtgärda bristerna på boendet på Terra Nova.

– Vi tar kritiken på stort allvar och det pågår ett aktivt förbättringsarbete på verksamheten, säger hon.

Vad gör ni konkret för att komma till rätta med de problem som finns på boendet?

– Vi har bland annat tillfört resurser för att stötta verksamhetsledningen på plats, en kompetensutvecklingsplan har tagits fram för medarbetarna, kontaktmannaskapet har förstärkts och vi har stärkt upp genomförandeplanerna som är grunden för de insatser som varje person får.

Under åren 2020 och 2021 rapporterades enligt Gotlands Allehanda flera hundra avvikelser på boendet, och en del av dem är så pass allvarliga att regionen ansåg att de borde anmälas både till polis och enligt Lex Sarah. 

– Alla avvikelser utreds. Är de så pass allvarliga att en anmälan enligt Lex Sarah behöver upprättas så gör vi det. Detsamma gäller eventuella anmälningar till polisen, säger Therese Ohrling. 

De första rapporterna om brister på boendet kom redan 2020. Efter att regionen gjort en kvalitetsgranskning av verksamheten i mars 2021 ställde man krav på åtgärder från Attendos sida, och i maj samma år godkändes en omfattande handlingsplan. Denna har dock inte följts, och socialförvaltingen har bland annat i en skrivelse till Attendo uttryckt att man inte tycker att bolaget tar bristerna på allvar. Det håller dock inte Therese Ohrling med om. 

– Jag delar inte den bilden. Vi tar det på stort allvar och har därför tillfört med resurser till verksamheten.

Vad säger du till anhöriga och brukare som känner sig oroliga?

– Det finns ingen anledning till oro. Vi har fantastiska medarbetare som varje dag gör sitt yttersta för att överträffa förväntningar. Verksamhetsledningen kommer att bjuda in till ett närståendemöte i närtid för att svara på frågor och funderingar från närstående.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!