Äventyr i Botan främjar samarbete bland elever

Att lära sig samarbeta och att motverka mobbning är huvudsyftet med "Lärande i Botan". På tisdagen samlades en mellanstadieklass för en äventyrsdag i Botaniska trädgården.

Kajsa Härenstam, Tilda Lindell och Leia Nilsson hjälps åt för att lösa utmaningen i Botan.

Kajsa Härenstam, Tilda Lindell och Leia Nilsson hjälps åt för att lösa utmaningen i Botan.

Foto: Henrik Radhe

Visby2020-05-06 11:30

Eleverna i årskurs 5 på Terra Novaskolan har samlats i Botaniska trädgården och delats upp i grupper om tre för att lösa ett uppdrag.

– Det är roligt, men lite kallt, säger eleven Tilda Lindell, och berättar att de med hjälp av en karta markerat med röda cirklar ska hitta olika platser och svara på tillhörande frågor.

– Det är kul att vara ute och lösa olika uppgifter, istället för att bara sitta inomhus, säger Kajsa Härenstam, som har besökt Botaniska trädgården förut, till exempel under Almedalsveckan.

Mats Hallin är den som håller i övningen och han tar emot tio skolklasser per år. Han jobbar med det som kallas äventyrspedagogik. 

– Det är framför allt en samarbetsövning med upplevelsebaserad pedagogik. Vi har skapat ett äventyr som man ska lösa med inbakade kunskapsdelar.

Vad hoppas du att eleverna tar med sig från dagen?

– Att det har varit en positiv upplevelse. Vi tar emot elever från hela ön och en del av de som kommer hit har aldrig varit i Botan tidigare, så det är också en del i det, att visa området, säger Mats Hallin.

Det är trädgårdsstyrelsen och DBW som finansierar "Lärande i Botan", vilket de har gjort i flera år.

– Grundtanken är att stärka gruppen och att motverka mobbning. Ingen kan ställas åt sidan vid de här övningarna, alla måste samarbeta för att nå lösningen. Det har gått väldigt bra och är populärt bland både lärare och elever, säger Göran Allard, DBW och trädgårdsstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!