Avtal om produktion av elbilar på Gotland
Gotlänningar skriver avtal med Sydkoreansk elbilstillverkare. 50 till 100 gotlänningar beräknar få jobb inom tillverkningen, till det kommer nya uppdrag för leverantörer på ön. - Lokaler och den kompetens vi behöver finns på Gotland, säger Håkan Ahlsten.
Gotländska elbilar. Avtalet mellan gotlänningarna Mikael Liljegren, Håkan Ahlsten, Björn Karlström och Young Gi Lee samt exportchef Brian In-Soo Lau CT&T, Sydkorea, är klart.
Foto:
Inget behov av stor lokal
För tillverkning och monteringen krävs ingen traditionell bilindustri eller större fabriksytor. Runt 5 000 kvadratmeter beräknas räcka för att kunna bygga ihop bilarna.
- Lokal är inget problem och kompetensen som behövs för att sätta ihop bilarna har vi här redan i dag, säger Håkan Ahlsten.
I Bolaget Eco Vehicle ingår även Mikael Liljegren, som jobbar med maskinutveckling i egna företaget Pajse maskin. Tillsammans med Håkan Ahlsten driver han även "Pajse teknikutveckling." Sommargotlänningen Börje Kalström som jobbar som försäljningschef på ett elbilsföretag i USA är den tredje parten i Bolaget.
CT&T har som affärsidé att jobba relativt småskaligt, och att sprida tillverkningen och konceptet runt om i världen. I dag har elbilsföretaget tillverkning på fyra orter i USA och en fabrik som ska leverera 50 000 elbilar är på väg att öppna i Kina. Förhandlingar om elbilstillverkning pågår bland annat även i Spanien och Frankrike.
Enligt Håkan Ahlsten har Gotland har stora möjligheter att bli ledande i landet vad det gäller tillverkningen av miljövänliga elbilar, redan nu finns både privata och offentliga intressen.
Inledningsvis kommer batterier, motorer och kraftelektronik att importeras från CT&T. När tillverkningen börjar på Gotland har man samarbetsplaner på gång med ett företaget Electroengine i Uppsala, Bland annat arbetar företaget med elfordonsutveckling tillsammans med Saab.
Kaross av hampa?
På sikt är målet att även stora delar av bilen ska bli återvinningsbar. Ett miljövänligt alternativ som börjat undersökas är om själva karossen kan tillverkas av hampa.
- Småföretag är en våra målgrupper, och vi räknar med att kunna hålla en prisnivå som kan göra det intressant.a
På Almedalsveckan hoppas det gotländska elbilsbolaget på att kunna visa upp det två första elbilarna. En personbil med plats för två personer, och en van-modell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!