Det konstaterar Lorentz Broman från Sjöfartsverket på sjöräddningens regionala samrådsmöte i Visby hamn på onsdagen.
På plats var också Birger Knutsson i ledningen för sjöräddningscentralen i Göteborg samt lokala representanter från bland annat försvarsmakten, räddningstjänsten, kustbevakningen, sjöräddningssällskapet, sjövärnskåren och frivilliga flygkåren.
När sjöräddningsstationen i våras flyttades från Fårö till Fårösund väckte det debatt.
Den gamla sjöräddningsstationen vid Lauters på Fårö hade då bemannats av frivilliga Fåröbor i över 100 år och just erbjudits en ny räddningsbåt skänkt av Sjöfartsverket.
Samordning viktigt
- Sjöräddning är som en kedja av länkar, med både statliga, kommunala och frivilligorganisationer. Samordningen mellan de olika enheterna är viktig och diskuteras vid samrådsmöten två gånger om året, förklarar Lorentz Broman.
Lars-Göran Larsson som är regionansvarig för SSRS Gotland sammanfattar att en svag länk i sjöräddningskedjan är få båtar att sätta in vid räddningsinsatser på öns östra kust och pekar på det positiva i flytten av sjöräddningsstationen till Fårösund.
- En stor förändring har skett längs kusterna sedan lokalbefolkningen med fiskare försvunnit vilket försvagat underlaget med båtar. Nu gäller sjöräddning med många friviliga och färre anställda, säger Birger Knutsson.
Sjöräddning i samverkan
Det är Sjöfartsverket som ansvarar för sjöräddningstjänsten i Sverige och stämmer av samverkan mellan kommuner, landsting, statliga myndigheter och berörda organisationer.
Vid sidan av Sjöfartsverkets egna resurser med lotsbåtar och sjötrafikinformationscentraler ingår båtar och flyg från Sjöräddningssällskap, kustbevakning, polis, försvarsmakten, Norrlandsflyg, SOS alarm, kustradion och kommuner i räddningsinsatserna
- Målsättningen för sjöräddningen är efterforskning och räddning av människor i sjönöd samt sjuktransporter från fartyg dygnet runt, året om, förklarar Lorentz Broman från Sjöfartsverket på gårdagens samrådsmöte i Visby.
Från det att larm gått till sjöräddningscentralen i Göteborg ska sjöräddningen med flyg, helikopter eller båt kunna undsätta en nödställt inom 90 minuter.
Bättre än befarat efter sjöräddnings-flytt på norr
– Sjöräddningen på norra Gotland, liksom i farvattnen runt hela ön, är god och samordningen mellan olika sjöräddande enheter fungerar bra.
Samråd om sjöräddning på Gotland. I främre ledet Dick Svennefelt, Christer Wallin, Örjan Sandblom, Birger Knutsson, Lars-Göran Larsson och Torkel Callerstad, och i bakre ledet Lorentz Broman, Marcus Sjölund och Kent Svensson.Foto: Rolf Jönsson
Foto: Rolf Jönsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!