De senaste tre vintrarna har Trafikverket genomfört ett test där man saltar den två kilometer långa sträckan av Färjeleden från hamnen och upp till korsningen vid Allégatan.
Detta görs enligt Trafikverket enbart vid pågående snöfall eller extrem halka. Övrig tid plogas och sandas sträckan på samma sätt som öns övriga vägar.
Nu kommer beslutet att saltningen i Hamnbacken blir permanent från om med denna vinter.
– Vi har sett goda resultat i vårt pilotprojekt under tre vintrar i rad. Salt är en effektiv metod, därför ingår nu saltningen i hamnbacken i vår ordinarie skötsel vid snöfall och extrem halka på sträckan, säger Trafikverkets projektledare på Gotland, Bob Kolmodin, i ett pressmeddelande.
Hamnbacken i Visby är en kritisk vägsträcka och näringslivet behöver säkerhetsställa sina tunga transporter på Gotland, skriver Trafikverket. Det har inträffat att tunga transport från hamnen blivit stående i backen vid halt väglag vilket hindrat livsmedel, post och övrigt gods från att komma fram.
Vinterväghållningen på Gotland i övrigt sker med hjälp av sandning och plogning. Denna metod fungerar bra mycket tack vare att den gotländske trafikanten är van vid det, och Gotland har inte heller den genomfartstrafik som finns i andra län, skriver Trafikverket.
Det understryks också att övriga Gotland kommer att förbli saltfritt, eftersom lösningen bara gäller hamnbacken i Visby.