Betalade miljoner för p-platser som kommunen avgiftsbelagt

Företagen runt Öster i Visby har - omräknat i dagens penningvärde - betalat 42 miljoner till kommunen för friköpta p-platser. Platser som kommunen nu drar pengar på i form av p-avgifter.

Tvist. P-automaterna kan hamna i tingsrätten om handlarna som tycker att kommunen brutit avtalen med dem, vill föra saken vidare. Enbart Coop förlorar en halv miljon kronor i veckan sedan avgifterna infördes.Foto: Tobias Wallström

Tvist. P-automaterna kan hamna i tingsrätten om handlarna som tycker att kommunen brutit avtalen med dem, vill föra saken vidare. Enbart Coop förlorar en halv miljon kronor i veckan sedan avgifterna infördes.Foto: Tobias Wallström

Foto: Tobias Wallström

Visby2010-06-24 04:00
De första avtalen om friköpt parkering skrevs 1968 med Domus. Så följde Åhléns, Ica, DBW, Systembolaget, PK-banken och senast, Max.
Avtalen gav kommunen drygt elva miljoner kronor som företagen betalade för att kunna garantera sina kunder parkering. Jobbet med att anlägga ytorna utfördes sedan av kommunen. Av skriftväxlingen mellan Visby Centrum AB (tidigare Wisby Strövet) och kommunen framgår att de elva miljonerna, omräknat enligt konsumentprisindex, motsvarar 42,9 miljoner i dagens penningvärde.

Många har tappat
Avtalen har i stort sett samma lydelse. Återkommande är formuleringen "Frågor rörande tidsbegränsning och avgiftsbeläggning skall lösas i samråd mellan kommunen och de parter som betjänas av parkeringsanläggningen".
Det senaste kontraktet är från 2002 där Max hamburgerrestauranger AB betalat 207 000 kronor för fyra p-platser. I avtalet står att parterna ska ges tillfälle att yttra sig om avgifter, samt noteras att tvist om avtalet skall avgöras vid domstol.
I de dokument som GA tagit del av förstärks också uppgifterna från Konsum Gotland om vikande kundunderlag sedan avgifterna infördes.
Åhléns uppger minskat antal kunder med cirka 12 procent.
Clas Ohlson noterar minus 13,7 procent.

Kunderna går ut
Tappar kunder gör också Expert. Åtta procent färre kunder perioden 14 april - 26 april. Enligt butikschefen Cecilia Wahlberg drar sig kunderna för att parkera, betala i automaten och gå på shoppingrunda. Hon spår fortsatt minskad försäljning och är inte säker på att det går att hålla butiken öppen i framtiden. Hon berättar också i brevet som skickats till kommunen om kunder som varit inne för att handla men som avslutat säljprocessen för att de måste gå ut och lägga pengar i automaten.
Också McDonald’s har minskat kundantalet - med tio procent.
Bara ett av företagen, Coop Forum, berättar vad det rör sig om i pengar. Stormarknaden beräknar förlusterna till en halv miljon kronor i veckan, hittills.
Ica ("Åhlénshuset") fick tidigare i år svar från tekniska förvaltningens Bertil Klintbom av Ann-Sofi Lindskog. I brevet beklagar de att de inte uppmärksammat skrivningen om att samråd ska ske vid avgiftsbeläggning.
De menar dock att avgifterna införts bland annat för att gynna handeln. Klintbom & Lindskog tycker också att Ica borde ha förstått vad som var i görningen eftersom avgiftsfrågan uppmärksammats i media.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om