Mycket har av naturliga skäl förändrats under de 76 år som Björkmans bilskola bedrivit sin verksamhet på Östercentrum i Visby.
En trend som blivit tydligare på senare år att man tar körkort i högre ålder än tidigare.
– När jag var arton så ville alla ta sitt körkort så nära 18-årsdagen som möjligt. Nu är många av våra elever äldre när vi skriver in dem, säger trafikskolechefen Emmy Nordvall.
Att fler väljer att ta körkort för enbart bilar med automatisk växellåda är en annan tydlig trend.
– Vi går alltmer mot det, säger Emmy Nordvall.
– Vi ser jättepositivt på automat, som det moderna körkortet. Det gör vi med omsorg av eleven, två pedaler är mycket lättare än tre. Det är ett snabbare, lättare och billigare körkort. Det största hindret mot automatkort är elevers konservativa föräldrar, säger körläraren Stefan Bonn som varit körlärare på Björkmans sedan 2005.
Hur ser fördelningen mellan automat och manuell ut just nu?
– Nu tar över 40 procent automatkort, nästan 50-50, och det fortsätter att öka. Och statistiskt sett så är ju 95 procent av de nyproducerade bilarna automat.
Men Gotland har väl Sveriges äldsta bilpark?
– Ja, och därav har vi vår eftersläpning på Gotland.
Hur stor vana från övningskörning har dagens elever?
– Mindre och mindre, säger Stefan.
– Nu är det Epa-ungdomarna som har intresset för det, säger Emmy.
– Det är en särkultur som är väldigt bra, jag är väldigt positiv till dem. Det märks att de har en vana för vinklar och speglar, säger Stefan.
Stefan exemplifierar vad den minskade övningskörningen har medfört för effekt.
– När jag började jobba här för 20 år sedan hade vi 20 körlektioner à 40 minuter i intensivkursen, och majoriteten klarade sig med råge på det. I dag är en intensivkurs 40 körlektioner à 50 minuter. Det är en fördubbling av vad man behöver köra för att klara sig. Tid bakom ratten och att komma förberedd betyder jättemycket, men tyvärr kan jag nog påstå att majoriteten i dag inte har någon handledare där hemma. Min känsla är att föräldrarna inte vill gå handledarkursen för att de inte har tid och är för stressade, säger Stefan Bonn.
För ett år sedan blev Björkmans bilskola uppköpta av den rikstäckande körskolekedjan On Via, och om ett par veckor lämnar man lokalerna i Expert-huset.
– Vi har väl haft tankar på en flytt sedan dess och kikat runt efter passande lokaler, säger trafikskolechefen Emmy Nordvall.
Så småningom fick de korn på att Radio och tv-hörnans tidigare lokaler på Mejerigatan fanns tillgängliga.
– Det passade våra behov och på den vägen är det, säger Stefan Bonn.
Något vemod kopplat till att lämna de nuvarande lokalerna på Östercentrum känner de inte.
– Det här kvarteret har ju som alla vet haft en nedgång vad det gäller aktivitet. Expert här intill stängde 2012, och det var en gamechanger. Sedan var det vi och Visbymäklarna och de lämnade ju för ett par år sen, så det har kylt ner nostalgi-faktorn ganska radikalt. Det ska bara bli skönt att lämna de här lokalerna. Sedan är det viktigt var man är och vi hamnar i ett väldigt bra läge på Mejerigatan med nära till busstationen och närmare till Wisbygymnasiet än tidigare, säger Stefan Bonn.
Intervjun görs i teorisalen, som även fungerar som genomfartspassage till körskolans övriga utrymmen.
– På Mejerigatan får vi nyrenoverade lokaler med bättre planlösning.
Invigning av de nya lokalerna sker med öppet hus den 2 maj och sedan rullar verksamheten igång som vanligt måndagen den 5 maj.
Teorisalen användes till kurs för sista gången i mars 2024. Numer hålls teorikursen istället digitalt.
– Jag höll teorikurser här under 18 år. Förr var det nästan alltid fullt, 18-25 elever två dagar i veckan, år ut och år in. Sen kom pandemin 2020 och det fick vara max sju personer. När coronan var över så lyfte det aldrig igen.
Teorikursen anordnas centralt via körskolekedjan de tillhör, och eleverna deltar hemifrån.
– Det är uppskattat av eleverna. Enda nackdelen är att det blir svårare för oss att veta hur eleverna ligger till, säger Emmy Nordvall.
Coronapandemin har satt djupa spår i hela körskolebranschen, och Björkmans är inget undantag.
– Efter pandemin trodde vi att det skulle ta fart men det var en tvärnit för hela branschen, kunderna kom inte. Om pengarna var slut eller om man ville göra annat efter att ha varit instängd i 2,5 år vet jag inte, men körkort var något som prioriterades ner till något man skulle ordna med senare. Nu har det börjat ske en viss återhämtning igen, säger Stefan Bonn.