I flera veckor har problematiken med betalning av boendeparkering pågått, och de senaste dagarna har det inte gått alls. Malte Scherlund är en av dem som har drabbats av teknikstrulet.
– Jag har haft problem med boendeparkeringen länge. Systemet kräver att den betalande har en PC-dator och webbläsaren Internet Explorer, vilket jag inte har. Jag åkte till och med till regionen för att betala hos dem, på deras dator, men där var det precis lika omöjligt.
Malte Scherlund förklarar att problemen inte är nya.
– Och ändå väljer regionen att behålla systemet? Jag lyckades efter många om och men betala boendeparkeringen, tack vare att jag skickade mina kortuppgifter till en kompis som hade PC och kunde betala. Det är 2016 – iPhones och Macdatorer är knappast främmande produkter, säger han.
Malte Scherlund förklarar även att kunderna är tvungna att ha kreditkort för att genomföra betalningarna.
– De flesta har visserligen kreditkort nuförtiden, men kan regionen verkligen kräva det?
Lennart Klintbom, trafikplanerare på regionen, säger att han är medveten om strulet. Han anser dock inte att de är tillräckligt stora för att Region Gotland ska behöva byta ut systemet.
– Det verkar vara ett antal olika problem just nu, men det har Tele P lovat att lösa omgående. Tyvärr fungerar inte alltid tekniken. Ska man handla mat fungerar inte betalkortet ibland, så är det bara, säger Lennart Klintbom.
Flera bilister som GA har varit kontakt med har fått parkeringsböter på grund av de uteblivna betalningarna – detta helt i enlighet med regelverket. På frågan om regionen kan hjälpa boende som drabbas av detta är svaret nej.
– Det går inte att ordna bort p-böter. Har de inte betalat sin boendeparkering finns de inte med i systemet, och då måste parkeringsvakterna bötfälla dem.
Enligt regionen är det Tele P, leverantör av betalssystemet, som bär hela ansvaret. Mats Monié, affärsområdeschef för parkeringssystem, håller med om att det är Tele P:s system som kärvar.
– Vår betallösning är för tillfället inte kompatibel med samtliga förekommande webbläsare. Problemen ser lite olika ut från kund till kund, men vi arbetar fortlöpande på en lösning. Under tiden ber vi de boende kontakta oss för support, säger Mats Monié.
Enligt Tele P kommer problemen dock inte att "lösas omgående". När GA påtalar detta för Lennart Klintbom står han fast vid att problemen ska vara ordnade så snart som möjligt.
– Men de kan kanske inte fixa samtliga problem omgående, men åtminstone de allra viktigaste.