"Bolagets" butik räcker inte till sommartid

Vid midsommar är trycket som störst. Men hela juli är som en liten midsommar, och därför behöver Systembolaget i Visby en större butik.

Tomas Rustas och Anders Ekelund fyller på hyllor som tömdes under ruschen inför midsommar. Dagen före midsommaraften är trycket på butiken som allra störst under året.

Tomas Rustas och Anders Ekelund fyller på hyllor som tömdes under ruschen inför midsommar. Dagen före midsommaraften är trycket på butiken som allra störst under året.

Foto: Per Leino

Visby2019-06-26 15:03

Butikschefen Anders Ekelund pustar ut efter årets topp. I år fick Systembolaget begränsa insläppet till butiken under delar av onsdagen och torsdagen. Det bildades köer utanför och inne i butiken var det så trångt att personalen hade svårt att fylla på hyllor som gapade tomma.

– Under torsdagen hade vi 5 400 kunder, men jag tycker ändå att vi klarade av att göra ett bra jobb, summerar Anders Ekelund.

Sommartid börjar man fylla på hyllorna vid sextiden på morgonen, och efter stängningsdags fortsätter arbetet till midnatt.

– Nu får vi 50-70 pallar om dagen, jämfört med vintertid då vi får 40 pallar två gånger i veckan. Hyllorna är för små och lagret för litet så här års, säger Anders Ekelund.

Sommartid är även lunchrummet för litet. Nu är man 30 anställda, mot 18 under resten av året.

Visbys fastighetsägare känner till att Systembolaget sedan några år tillbaka söker nya lösningar, och erbjudanden om lokaler kommer med jämna mellanrum. Det senaste är Kajsarportsförrådet, där skisserna har Systembolagets skylt på väggen.

– Tidigare har vi även fått erbjudanden om bland annat Flexhuset och Stenhuggaren, men vi vill gärna vara kvar i centrumläge. Det tror vi är bäst för kunderna, säger Systembolagets etableringsansvariga Karin Willebrand och fortsätter:

– Butiken behöver cirka 200 kvadratmeter till, säger Karin Willebrand och berättar att man undersökt möjligheten att bygga ut nuvarande butik.

Med större lokaler skulle Systembolaget kunna satsa på förbeställda varor. Kunden beställer sina drycker på internet och hämtar dem sedan i en ”förbutik” utan att behöva gå in i ordinarie butik.

– Vi har testat den verksamheten i Bromma och det fungerar utmärkt. Det skulle passa i Visby, för gotlänningarna gör gärna beställningar på nätet, säger Karin Willebrand.

På Öland har Systembolaget sedan tio år löst trycket med en sommarbutik. I år är den öppen 11 juni till 18 augusti. Men varken Karin Willebrand eller Anders Ekelund tror att det är en lösning som passar i Visby.

– Det blir svårt att hitta en passande lokal och dessutom måste butiken ha erfaren personal. Det är svårt att hitta personal sommartid, säger Anders Ekelund.

Anders Ekelund påpekar att även Systembolagets butiker i Slite och Hemse har det besvärligt sommartid. Innan han blev butikschef i Visby jobbade han elva år i Slite.

– Där finns det nästan inget lager. Att stapla kartonger där är som att spela tetris.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!