Busskort bara utanför Visby
Slutet var väntat: Bussiga kortet gäller bara landsbygdstrafiken, inte Visby. Fullmäktige fattade beslutet i går efter en lång debatt.
Lars o Lars. Lars Thomsson var mäkta nöjd med att detaljplanen och byggnadsordningen för Visby innerstad kunde klubbas igenom, ett arbete som har sin upprinnelse ett planuppdrag från Visby stadsfullmäktige år 1964! Nöjd var också biträdande stadsarkitekten Lars Grönberg som varit med och baxat planarbetet fram, till gårdagens "historiska beslut". Foto: Henrik Radhe
Foto: Henrik Radhe
Men deras försök att ända majoriteten hade lika stor framgång som de försök som gjordes från talarstolen där Tommy Gardell (S) var flitigast i elden.
- Det här liknar kollektiv bestraffning! dundrade han och påminde om varför Bussiga kortet infördes: För att man skulle vänja ungdomarna att åka kollektivt, inte bli skjutsade i bil.
Han menade att det skett en mörkläggning av påstådda hot mot chaufförer och allmänt stök på bussarna och efterlyste rapporter som gav stöd för att det verkligen varit stökigt och att det gått ut över arbetsmiljön.
- När vi vinner valet ska vi återinföra kortet, lovade han.
Tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg (C) påminde om att det bara kostar 4:70 enkel resa med klippkort att åka buss i Visby om man inte fyllt 16 år. Och ryktena om stök på bussarna avfärdade han med att det varit lösryckt. Han lyfte fram att kommunen sparar 700 000 kronor om året på att begränsa Bussiga kortet till att bara gälla landsbygdstrafiken.
- När vi tog bort kortet i Visby ökade intäkterna med 40 000 kronor per månad. Gamla resenärer kom tillbaka när man upptäckte att det fanns sittplats ombord igen.
Fler unga på cykel!
Jenny Guteäng (M) tyckte att det här var ett bra tillfälle att fostra barnen till att börja cykla. I det fick hon stöd av Mats-Ola Rödén (FP) som önskade mer cykling och av Per Stenegärd (C som i cykel) som har starka ben.
Vänsterpartiets Roland Norbäck menade att man borde se över turlistorna för att öka attraktionen med att åka buss och framhöll att ökat bussresande är ett bättre alternativ till ökat bilåkande.
Lilian Virgin (S) tyckte att beslutsunderlaget var dåligt.
- Det är långa avstånd i Visby också. Nej, det här handlar bara om pengar.
Matias Lundström (MP) tyckte att turlistorna skulle anpassas mer efter var folk i Visby bor och arbetar. Då åker fler, då ger trafiken mer intäkter.
Kristdemokraterna lämnade in en motion i ämnet där man föreslår att ungdomar ska kunna köpa ett tillägg på bussiga kortet så det gäller också i Visby, för att man säkert och miljöriktigt ska kunna färdas i Visby. Samtidigt som han alltså var med och röstade igenom att ungdomar inte ska få åka gratis i Visby, så ville han ändå öppna dörren till en sådan möjlighet. Fast inte helt gratis. Motionen var också signerad Rut Smeds.
Debatten slutade med omröstning som den borgerliga majoriteten som väntat vann.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!