BrĂ„da dagar pĂ„ verkstan – ”Sitter som nĂ„lar i dĂ€cken”

CykelverkstÀderna i Visby fÄr in allt fler punkteringar. Och för mÄnga som kommer in med sina cyklar handlar det inte sÀllan om fler punkor samma vinter.

FÄr du ofta punktering i Visby? Boven skulle kunna vara granitkross.

FÄr du ofta punktering i Visby? Boven skulle kunna vara granitkross.

Foto: Jenny Nilsson/GT-grafik

Visby2023-03-13 07:02

Hos Löfqvist Cykel och motor mÀrker man definitivt av en ökning av antalet punkteringar.

– Jag har dragit ut granitkross med tĂ„ng, de sitter som nĂ„lar i dĂ€cken, sĂ€ger Filip Löfqvist.

Troligtvis Àr andelen cyklande gotlÀnningar fler nu, Àn för knappt tvÄ Är sedan, resonerar han. Som en effekt av att brÀnslepriserna stigit rejÀlt sedan hösten 2021.

– Men det Ă€r fler punkteringar och mĂ„nga som drabbats flera gĂ„nger pĂ„ kort tid. En kund jag hade hann bara hĂ€rifrĂ„n och till McDonalds innan han fick punka. Efter att han lagat den gjorde han samma cykeltur igen – och fick punka igen. Han fick totalt tre punkteringar inom loppet av en vecka, berĂ€ttar Filip Löfqvist.

Filip Löfqvist pÄ Löfqvist Cykel och motor mÀrker att fler och fler cykelÀgare kommer in och vill laga punkterade dÀck och slangar. Förutom att cyklandet i stort har ökat sÄ kopplar han fenomenet till den granitkross som regionen anvÀnder sedan nÄgra Ärs tid.
Filip Löfqvist pÄ Löfqvist Cykel och motor mÀrker att fler och fler cykelÀgare kommer in och vill laga punkterade dÀck och slangar. Förutom att cyklandet i stort har ökat sÄ kopplar han fenomenet till den granitkross som regionen anvÀnder sedan nÄgra Ärs tid.

Och det kan mycket vĂ€l finnas en förklaring i detta. PĂ„ gĂ„ng- och cykelvĂ€gen utanför, lĂ€ngs ÖstervĂ€g och bort till trafikljusen vid Norra Hansegatan, anvĂ€nds granitkross som halkbekĂ€mpning sedan cirka fyra Ă„r tillbaka. 

Tillsammans med nĂ„gra gĂ„ng- och cykelbanor som gĂ„r runt Östercentrum, ingĂ„r strĂ€ckan ÖstervĂ€g och bort till Malmrosrondellen i testomrĂ„det för granitkrossen.

Kartbild över testomrÄdet dÀr regionen anvÀnder granitkross pÄ gÄng- och cykelvÀgarna.
Kartbild över testomrÄdet dÀr regionen anvÀnder granitkross pÄ gÄng- och cykelvÀgarna.

Simon Hoffman, enhetschef för gata vÀg pÄ Region Gotland, ser inte samma uppenbara koppling till specifikt granitkrossen, som de tre cykelmekaniker som vi pratat med.

– Jag Ă€r inte sĂ„ sĂ€ker pĂ„ om granitkross Ă€r vĂ€rre Ă€n kalkkross – den kan ocksĂ„ vara rĂ€tt vass. Och vi har inte sett en ökning i antalet synpunkter som rör cykelpunkteringer. Det Ă€r tvĂ„ eller tre stycken sĂ„dana klagomĂ„l den hĂ€r vintern.

– Vi har snarare fĂ„tt fler tummar upp för granitkrossen. Det dammar mindre och syns bĂ€ttre Ă€n kalkkrossen, fortsĂ€tter Simon Hoffman.

Simon Hoffman Àr enhetschef för gata vÀg pÄ Region Gotland.
Simon Hoffman Àr enhetschef för gata vÀg pÄ Region Gotland.

Det finns saker man kan göra för att undvika punktering. Matz Haack, Àgare pÄ Team Sportia i Visby, visar upp ett dÀck men ocksÄ en slang med sÄ kallat punkaskydd.

– Man kan ju kĂ€nna att de Ă€r mycket grövre. PĂ„ dĂ€cket finns en förstĂ€rkning av gummit som nuddar marken. Det Ă€r ingen garanti att det inte ska hĂ€nda men det rĂ€ddar mĂ„nga punkteringar, sĂ€ger han.

För Mattias Appelgren, mekaniker pĂ„ Cykel och mc-hallen i Visby, Ă€r cykeldĂ€ckspunkteringarna numera en vardaglig arbetssyssla. ”MĂ„nga kunder fĂ„r punka flera gĂ„nger pĂ„ kort tid och vĂ€ljer hellre köpa dĂ€ck med punkaskydd. Det blir billigare i lĂ€ngden”, sĂ€ger han.
För Mattias Appelgren, mekaniker pĂ„ Cykel och mc-hallen i Visby, Ă€r cykeldĂ€ckspunkteringarna numera en vardaglig arbetssyssla. ”MĂ„nga kunder fĂ„r punka flera gĂ„nger pĂ„ kort tid och vĂ€ljer hellre köpa dĂ€ck med punkaskydd. Det blir billigare i lĂ€ngden”, sĂ€ger han.

NÀr vi besöker Cykel och mc-hallen i Visby vittnar mekanikern Mattias Appelgren om samma stora ökning av just cyklar som fÄtt punka, och samma "bov" i dramat.

– HĂ€r har jag en som jag plockade ur hĂ€romdagen. De Ă€r som vassa glasbitar, sĂ€ger han och visar upp en liten stenflisa i handflatan.

– Det som sticker ut i Ă„r Ă€r att mĂ„nga kommer in flera gĂ„nger pĂ„ kort tid. Det Ă€r sĂ„klart besvĂ€rligt och redan efter andra punkan Ă€r det mĂ„nga som tröttnar och vĂ€ljer att kanske sĂ€tta pĂ„ dĂ€ck med punkaskydd. Det blir billigare i lĂ€ngden, framförallt sĂ„ slipper man lĂ€mna in cykeln, fortsĂ€tter Mattias Appelgren.

De smÄ men vassa stenbitarna sÀtter sig i dÀcken. Mattias Appelgren visar en bit som han dragit ur.
De smÄ men vassa stenbitarna sÀtter sig i dÀcken. Mattias Appelgren visar en bit som han dragit ur.

Även yrkeskollegan Filip Löfqvist Ă€r sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r granitkrossen som stĂ€ller till problem för mĂ„nga cyklister pĂ„ vintern. Han ser ju det var och varannan dag i verkstan i Visby.

– Samtidigt Ă€r den ju mycket, vad jag förstĂ„r, bĂ€ttre för miljön och sĂ„, sĂ€ger han.

Det finns sÀrskilda cykeldÀck med punkaskydd som skyddar bra, men inte helt, mot punkteringar orsakade av exempelvis glas eller vasst grus pÄ marken.
Det finns sÀrskilda cykeldÀck med punkaskydd som skyddar bra, men inte helt, mot punkteringar orsakade av exempelvis glas eller vasst grus pÄ marken.

Det Àr ocksÄ anledningen till att regionen delvis börjat med granitkrossen. Enligt Simon Hoffman finns en önskan att införa halkbekÀmpning med granitkross pÄ alla gÄng- och cykelvÀgar dÀr Region Gotland halkbekÀmpar.

– Det finns ingen beslut om det i nulĂ€get men det arbetet pĂ„gĂ„r. Granitkrossen Ă€r bĂ€ttre Ă€n kalkkrossen för att sĂ€nka mĂ€ngden partiklar i luften, men den Ă€r dyrare eftersom graniten inte finns pĂ„ Gotland utan vi mĂ„ste ta in den utifrĂ„n, sĂ€ger han.

En ÄtgÀrd för bÀttre luft

MÀtningar av luftföroreningar i Visby har visat att miljökvalitetsnormen för partiklar (PM10) överskrids i stort sett Ärligen. Resuspensionen, eller uppvirvlingen, av partiklar frÄn Visbys gator Àr den troliga orsaken till överskridande av miljökvalitetsnormen för luft. Till följd av detta överlÀmnades ett krav frÄn NaturvÄrdsverket 2015 pÄ ÄtgÀrdsprogram. DÀr anges en orsak till problemen anvÀndningen av porösa stenmaterial, som kalkstenskross, för halkbekÀmpning.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!