Dansk flyg-vd om väntad pilotkritik
Danish air transport (Dat) kommer att flyga mellan Visby och Arlanda från halva augusti på uppdrag av Skyways. Dat:s intåg på banan möts redan av kritik. Men vd Jesper Rungholm ger svar på tal.
Dat-plan. Så här ser det ut när Danish air transport flyger i Danmark. Nu tar man över bland annat linjen Visby-Arlanda, för Skyways räkning, med större plan som tar fler passagerare än de nuvarande. Foto: Dat
Foto:
En av piloterna, Bjerne von Schulman från Visby, säger apropå det danska bolagets entré:
- Det här är vad vi befarade, jag är inte överraskad att det tog den här vändningen. Men det gick fort. För flygbolagen är det drömläge att man kan organisera arbetet utan hänsyn till avtal.
Enligt uppgifter till GA saknar piloterna hos Dat kollektivavtal.
- Det är möjligt att det är så, jag har ingen insikt i det, säger Peter Browall, vd på Skyways.
Men att det är så bekräftar gärna Dat:s vd Jesper Rungholm, som inte alls är förvånad över frågan.
Inte efterfrågat
- Nej, vi har inga kollektivavtal eftersom vi inte vill ha det och våra piloter inte vill ha det. Inom vårt bolag har vi i stället en aktiv och god dialog med all vår personal. Vi har föredragit den modellen före en lösning med en facklig motpart eftersom vi tror att en facklig part skulle ta bort den goda dialogen. Vi skulle få konflikter i stället.
- Vi har inte sagt nej till kollektivavtal. Men vi har heller inte sagt ja eftersom det inte har funnits något önskemål från vår personal om det.
Omkring 15 av Dat:s piloter är svenska. Totalt har bolaget 100 piloter vilket gör det väsentligt mycket större än exempelvis Skyways. Dat har 18 flygplan i drift.
- Och vi har aldrig haft några konflikter med den danska paraplyorganisationen FPU, alltså Flyvebranschens personalunion. Deras ordförande Per Fallentin var på besök hos oss nu i juni och man har inga klagomål på oss. Men deras problem är kanske att de inte har några medlemmar hos oss.
Dialog
En flygkapten på Dat tjänar i snitt 50 000 danska kronor i månaden plus alla tillägg, pensionsersättning med mera. En styrman på en ATR-maskin har 35 000 kronor i grundlön.
- I våra anställningskontrakt följer vi dansk industristandard från vår arbetsgivarorganisation, betonar Rungholm.
- Det finns en vilja i vår företagsledning att lyssna på medarbetarna. Det finns också en vilja hos medarbetarna att lyssna till oss och förstå de problem som ett flygbolag kan ha, fortsätter han.
- Jag vet ju att det här är en stor sak i Sverige där många anser att ett bolag som inte tecknar kollektivavtal är ett svinaktigt bolag.
- Men är du bekant med att Norwegian inte heller har kollektivavtal? Men det går ju ganska bra ändå, ikke..?
Knackade på
De nyanställda bland kabinpersonalen knackade nyligen på och menade att de hade för låg ingångslön.
- Dom ville ha höjning med 1 500 kronor. Vi funderade på deras krav och kom fram till att det var rimligt. Så vi höjde lönerna.
Under en kort period i Gotlandsflygs begynnelse anlitades Dat.
Dat och Skyways hade visst "samarbete" i början av 90-talet under mindre smickrande former. DAT fick kontrakt med Rikstrafiken på flera linjer i norra Sverige. Men det slutliga avtalet drog ut på tiden och bolaget fick starta trafiken med bara några veckors varsel. I början gick det inte att boka över internet, det löstes genom att Skyways tog över biljettbokningen. Efteråt medgav både DAT och Rikstrafiken att misstag begåtts. Dat bröt kontraktet, Skyways fick överta flygningarna. Det som skulle varat i tre år tog slut efter två månader. Rikstrafikens misstag ledde också till debatt i riksdagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!