”DĂ„ren pĂ„ Gotland” uppmĂ€rksammas som modig chef

Stormarknadschefen Markus Wahlgren lyfts fram under parollen Årets modigaste chef av tidningen Chef. Hemligheten? ”Att vĂ„ga skita i konsekvenserna.”

Markus Wahlgren vid Stora Coop har utsetts till Sveriges modigaste chef av tidningen Chef.

Markus Wahlgren vid Stora Coop har utsetts till Sveriges modigaste chef av tidningen Chef.

Foto: Joel Nilsson

Visby2024-11-27 19:00

Tidningen Chef har uppmÀrksammat flera personer under parollen Sveriges modigaste chef. DÀr lyfts Gotland och Markus Wahlgren, butikschef pÄ Stora Coop i Visby, fram.

En viktig orsak till Àr att vara ja-sÀgare, tror 47-Äringen.

– Att vara modig och ödmjuk krĂ€vs om man ska vara en modern chef, det Ă€r sĂ„ jag tror man blir framtidens ledare. Hemligheten i det hĂ€r fallet Ă€r nog att vĂ„ga göra saker som de andra inte riktigt gör. Att sĂ€ga nej till saker som andra livsmedelsbutiker sĂ€ger ja till. Att vĂ„ga stĂ„ för nĂ„got man brinner för, och skita i vad konsekvenserna blir, sĂ€ger Markus Wahlgren.

MÄnga av de nytÀnkande greppen som Stora Coop tagit till de senaste Ären har blivit omskrivna bÄde i Sverige och utomlands. Den svinnsmarta maskinen "HÄkan" som förvandlar utgÄngna livsmedel till mull och vÀxtnÀring, sprittillverkning av överbliven potatis och mjöl, samt containern dÀr butiken producerar sina egna kryddor och sallader genom hydroponisk odling Àr bara nÄgra initiativ.

Markus Wahlgren framhÄller samarbetet med den kreativa grupp i butiken, som fÄtt vÀldigt fria hÀnder.

– Vi Ă€r nog den enda Coopbutiken i landet som har en sĂ„n grupp. De hittar pĂ„ nĂ€sta vara, de gör batikklĂ€der, ger ut skivor och mĂ„lar egna skyltar.

Att chefen ”sagt ja till allt” har dock inte alltid varit uppskattat av Coop centralt.

– Nej, det har blivit liv om en del saker, frĂ€mst i början. Att helt ta bort det utlĂ€ndska köttet var en sĂ„dan sak, att ta bort plastpĂ„sarna i kassan en annan. Och bara det att enbart ha gotlĂ€ndsk honung i butiken, dĂ„ ansĂ„gs vi brĂ„ka med de varumĂ€rken vĂ„r kedja stĂ„r för. Men vi har helt enkelt valt att följa vad gotlĂ€ndska konsumenter vill köpa, sĂ€ger Markus Wahlgren.

Genom Ă„ren har han börjat kallas ”dĂ„ren pĂ„ Gotland” inom Coop Sverige, bland annat dĂ„ företag som Microsoft och Amazon hört av sig med idĂ©er de vill testa.

– Flera företag har kontaktat Coops innovationsavdelning med förslag, och dĂ„ har de sagt "vi orkar inte, men ring dĂ„ren pĂ„ Gotland, för han sĂ€ger sĂ€kert ja". DĂ„ ringer de mig.

Senaste idén som den modige chefen sagt ja till Àr att det inom musikkretsar högt hajpade varumÀrket Teenage Engineering tas in i sortimentet och fÄr sÀlja syntar bland LP-skivorna pÄ Stora Coop.

– Det Ă€r ett kvitto pĂ„ hur modig Markus Ă€r. Det var de som headhuntade oss och ville sĂ€lja sina instrument hĂ€r. De samarbetar tĂ€tt med mĂ€rken som Acne och Weekday, men nu har de valt att synas i en matbutik i Visby, vilket Ă€r bĂ„de logiskt och obeskrivligt bisarrt, sĂ€ger Martin Kristensen, kreativ chef pĂ„ Stora Coop.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!