Därför valde regionen bort erfarna experter

Region Gotland ville köpa en analys av flygmarknaden mellan Visby och Stockholm. Då valde man bort rutinerade nationalekonomer, statsvetare och företagsekonomer – till förmån för ett gäng flygentreprenörer.

När Region Gotland ville köpa en rapport om flygtrafiken mellan Visby och Stockholm gick uppdraget till ett gäng entreprenörer. Ett andra anbud, från en stor konsultfirma med flera erfarna utredare, valdes bort.

När Region Gotland ville köpa en rapport om flygtrafiken mellan Visby och Stockholm gick uppdraget till ett gäng entreprenörer. Ett andra anbud, från en stor konsultfirma med flera erfarna utredare, valdes bort.

Foto: Emil Lundberg

Visby2025-02-07 05:15

I höstas direktupphandlade Region Gotland en analys av flygmarknaden för sträckan Visby–Stockholm. Orsaken var flygbolaget Bras besked om att man vid årsskiftet skulle bli underleverantör till SAS och sluta flyga mellan Visby och Bromma flygplats.

Resultatet av upphandlingen blev en rapport som bland annat har fått kritik från just SAS, som i ett radioinslag kallar den för ”en partsinlaga” som argumenterar för fortsatt trafik till Bromma flygplats. Företrädare för Region Gotland har till P4 Gotland också medgett att rapporten har ”en tydlig agenda”.

– Den är väldigt vinklad åt ett håll. Det finns sådant som är användbart i den absolut, men det finns också sådant som saknar hänvisning, har dessutom regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) sagt till Helagotland.

undefined
I september aviserade flygbolaget Bra att man skulle sluta flyga sträckan Visby–Bromma flygplats.

Men hur gick det egentligen till när regionen direktupphandlade rapporten?

När Helagotland granskar upphandlingen framgår det att två företag kom med anbud om att skriva analysen. Det var dels det internationella konsultföretaget WSP, som bland annat har arbetat med Förbifart Stockholm och flytten av Kirunas stadskärna. Dels konsultbolaget På redigt AB, som drivs av Jens Harrysson. Han har flera kopplingar till flygbranschen och Gotland – bland annat genom samarbeten med Pigge Werkelin och Michael Juniwik, som grundade Gotlandsflyg 2001.

WSP:s anbud omfattar – när bland annat försättsblad och innehållsförteckning räknas bort – sex A4-sidor med beskrivningar av hur bolaget tänker sig att analysen ska gå till. Däribland en tidsplan för hur arbetet skulle genomföras samt en beskrivning av erfarenheter och kompetens hos de fem konsulter som enligt WSP skulle jobba med rapporten om de tilldelas uppdraget.

Det rör sig om flera nationalekonomer, en statsvetare och en företagsekonom. I de cv:n som bifogas uppges att samtliga har erfarenhet av att arbeta med utredningar åt statliga myndigheter – i flera fall med fokus på flygtrafik.

undefined
Michael Juniwik, Pigge Werkelin och Ola Matsson ingick i den grupp som tillsammans med På redigt AB:s ägare Jens Harrysson författade rapporten åt regionen. Även Christer Paulsson deltog i arbetet.

På redigt AB:s anbud är kortare. Det består av en A4-sida med kortfattade beskrivningar av huvuddragen i den analys man vill åta sig att skriva. Den grupp som är tänkt att författa rapporten består enligt anbudet av ”fem personer med nära 25 års erfarenhet av flyg, flygmarknad och särskilt inrikesflyg där vi startat nya bolag och lönsamma flyglinjer på flera ställen runtom i Sverige”.

Dessutom har man ”kompetens från tidigare befattningar som flygplatschef, konsult på nordiska flygbolag samt anlitad av regioner bland annat med analyser och strategier”. I den färdiga rapporten framgick det sedan att gruppen – utöver Jens Harrysson – utgjordes av Pigge Werkelin, Michael Juniwik, Ola Matsson och Christer Paulsson. De två sistnämnda har även de haft roller i, och kopplingar till, Gotlandsflyg.

WSP uppgav i sitt anbud att man kunde författa rapporten för 195 000 kronor. På redigt AB erbjöd sig utföra arbetet för mindre än hälften av den summan – 95 000 kronor. Och när regionen skulle utse en vinnare så föll valet på det sistnämnda alternativet. Till Helagotland har Meit Fohlin uppgett att det var priset som avgjorde.

I underlaget till upphandlingen står det emellertid att anbuden ska bedömas utifrån både pris och kvalitet. Men i regionens dokumentation finns det bara en enda mening som beskriver den processen. ”Vid en avvägning mellan pris och kvalitet landade valet på På redigt AB till följd av ett betydligt lägre anbudspris”, skriver regionens handläggare i tilldelningsbeslutet.

undefined
Cecilia Schelin Seidegård är ordförande för företagarföreningen Tillväxt Gotland. Sedan i höstas har hon varit en tydlig röst i debatten kring flygförbindelserna mellan Gotland och fastlandet. ”Det är förfarligt”, sade hon några dagar efter Bras besked.

Stefan Persson är regional utvecklingsdirektör på Region Gotland och chef på den avdelning som beställde analysen. Han menar att det gjordes en kvalitetsbedömning av anbuden.

– Båda uppfyllde de krav vi ställde och det ena var dubbelt så dyrt. Då föll valet på det med lägst pris. Det är vad konceptet med offentliga upphandlingar går ut på – att hålla priserna nere, säger Stefan Persson.

Men finns det någon dokumentation av hur avvägningen mellan pris och kvalitet gick till?

– Avvägningen var att det fanns två anbud som uppfyllde kraven och vi valde det med lägst pris.

Har ni utvärderat kvaliteten på rapporten efter att ni fick den?

– Absolut. Vi har haft uppe den för diskussion i Trafikrådet och i dialogen med Swedavia om vägen framåt. Den har fyllt en funktion och vi har utvärderat den internt. Men vi kommunicerar inte ut vår egen utvärdering på det sättet.

På redigt AB hade en betydligt mer kortfattad beskrivning av vilken erfarenhet man har av att skriva rapporter, jämfört med WSP:s anbud.

– Det är ju ovedersägligt att det finns erfarenhet och kompetens hos båda anbuden. Sen är det väldigt olika typer av erfarenheter i relation till uppdraget. Den ena är mer praktisk och den andra mer akademisk.

undefined
Stefan Persson, regional utvecklingsdirektör på Region Gotland, vill inte svara på om han är nöjd eller missnöjd med rapporten som regionen köpte av På redigt AB. ”Men har vi ändå beställt den så vi måste använda den utifrån de förutsättningarna”, säger han.

Men hade ni inte kunnat använda På redigt AB som en remissinstans i stället, om ni ville ta del av deras praktiska erfarenheter?

– Nu var det så att vi såg ett behov och jag fick i uppdrag att skyndsamt ta fram en rapport. Och då anlitade vi dem efter en upphandling. Sen är det möjligt att man behöver göra på andra sätt också.

Stefan Persson vill på en rak fråga inte svara på om han är nöjd eller missnöjd med den färdiga rapporten. Han beskriver den kort och gott som ”ett underlag vi har fått in”.

– Sen är den lite ovanlig för en konsultrapport. Den är helt uppenbart lite emotionell och vinklad. Men har vi ändå beställt den så vi måste använda den utifrån de förutsättningarna.

undefined
Sedan årsskiftet går flygen från Gotland till Arlanda i stället för Bromma flygplats. Sträckan trafikeras av SAS.

En expert som vi har talat med påtalade bland annat att det kan vara vanskligt att citera ”egna kalkyler” – vilket görs i rapporten – utan att faktiskt bifoga dem. Hur ser du på det?

– Vi kommer inte att fatta några beslut baserat på de kalkylerna. Vi ser det som en inlaga från ett gäng som har god kunskap om flygmarknaden och har gjort en framgångsrik resa som flygentreprenörer. Och de skriver ju också att det här är deras egna uppfattningar.

I ett resonemang om prisökningar och konkurrens hänvisar man även till en bok om flygindustrin som publicerades 1995, och vars senaste upplaga gavs ut 2010. Är det tillförlitliga uppgifter?

– Det kan vara tillförlitligt och det kan ha några på nacken. Men vi tittar på rapporten som helhet och tar den för vad den är. Och om vi anser att vi behöver mer material så kommer vi att ta fram det.

LÄS MER: Professorns kritik: ”Hade jag varit skattebetalare så ...”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!