Det är dagen efter piloten på en Boeing med 173 gotlänningar valde att inte landa på Visby flygplats. Landningsbanan är 90 000 kvadratmeter stor och ett dygn senare är förutsättningarna de allra bästa för att säkert sätta ner en flygmaskin.
- Det är en ständig anspänning, man är ansvarig för att leverera en hög säkerhet. Snöröjarna är tappra hjältar som alltid är lugna. Jag har aldrig sett någon av dem stressad, säger flygplatschefen Annika Nyberg.
- Det hjälper ju inte om man stressar, säger Leif Jacobsson.
Underkylt en mardröm
Han är en av elva snöröjare som fördelade på två skift hjälps åt att hålla flygplatsen öppen i alla väder. Värsta scenariot är faktiskt inte snö och is, som härom dagen. Mardrömsläget är underkylt regn, med risk för total nedisning. I värsta fall kan flygplatsen då tvingas stänga.
Händelser som i torsdags då piloter väljer att inte landa kan upplevas som frustrerande.
- Man gör allt vad man kan men det räcker ändå inte, säger Leifs kollega Christoffer Wallin.
Lyckligtvis hör sådana situationer till undantagen.
Stålborstar
Till sin hjälp har snöröjarna en gigantisk snöslunga och tre stora dragmaskiner med plogar och enorma stålborstar efter sig. Banan är 2 kilometer lång och 45 meter bred. När vädret är som värst tappar förarna alla referenser och man kan faktiskt köra vilse. I de lägena syns inte banljusen, fast de är tända.
- Jobbet är inte fysiskt krävande, men psykiskt blir man väldigt trött, säger Leif Jacobsson.
När vädret vintertid är riktigt tufft tvingas man köra utan stopp, då går det i ett och tid finns varken för kaffe eller mat.
- Du kan åka norrut och när du kommer tillbaka ser du inte var du nyss har varit. Ibland kan det kännas lite hopplöst, säger Leif.
Självklart är snöröjarna en förutsättning för att hålla flygplatsen öppen. Nu är det många år sedan man senast tvingades hålla stängt.
Mäter friktionen
- Vi mäter friktionen och rapporterar via tornet till piloten. Det handlar om säkerheten. Och till syvende och sist är det ändå piloten som bestämmer om han vill landa, säger Leif Jacobsson.
Då och då händer det att piloter efter landning ger snöröjarna beröm och tack.
- Det är en liten morot, vi lyckas faktiskt få ner flygmaskiner när det är ganska halvtaskigt väder, säger Leif Jacobsson och meddelar tornet att banan ligger klar för landning.