DG:s Bruzelius svarar på parkeringskritiken

För många breda fordon på bildäck fem menar Christer Bruzelius var problemet när passagerare på färjan var tvungna att klättra ur sina bilar på grund av brist på plats.

Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.

Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.

Foto: Malin Stenström

Visby2019-11-20 09:00

I en tidigare artikel skrev GT om Christina Näslund och en av hennes vänner som åkt med Destination Gotlands torsdagstur från Nynäshamn. När Christina och hennes vän skulle parkera på bildäck nummer fem blev de dirigerade av färjepersonalen att stå mycket nära väggen, så pass nära att enda utvägen ur bilen var att klättra. 

– När jag såg att det var så trångt att vi inte kunde komma ut försökte vi backa, men personalen vinkande fram oss. Vi stod 20 centimeter från väggen, vi som inte lyckades klämma oss ut fick klättra ut på förarsidan, sa Christina i en intervju. 

Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland, bemötte kritiken genom att förklara att det var fullbokat på bildäck och att det var fler breda personbilar där än vanligt. Nyheten väckte många starka åsikter på sociala medier som Facebook. 

Nu svarar Christer Bruzelius mer djupgående på frågorna: 

Ska inte parkeringen fungera trots att det är fullbokat?

– Jo det ska den. När fartyget är riktigt fullt lastar vi fyra filer i bredd på däck fem. Om det då är många skåpbilar eller mindre lastbilar och pick-ups kan det bli trångt vid lastningen. 

Innebär det att man vid fullbokningar tar in för många fordon?

– Nej. Det är väldigt sällan det här händer och vi har duktiga stuvare och matroser som brukar kunna hålla de stora bilarna ifrån varandra. Men får lastarna en ogynnsam mix av fordon och många stora bilar hamnar i bredd kan det bli ett problem. 

Systemet med platser för människor med funktionsvarianter uppges fungera bra, hur många finns och vem får boka en sådan?

– Jag vet inte exakt hur många som finns men tanken är att de främst ska bokas av människor som i vanliga fall har parkeringstillstånd för rörelsehinder. Även de som har en mindre variation som exempelvis ont i knät hjälper vi i mån av plats. Systemet bygger på att man har anmält funktionsvariationen vid bokningstillfället eller allra senast vid bilfiltret. 

Vilken hjälp finns att få för någon som inte kommer ur bilen?

– Det går alltid att lösa på något sätt. I de fall där hjälp behövs är besättningen behjälpliga.  

Jobbar Destination Gotland med att eliminera problemet, hur?

– Ja, det gör vi. Både gällande att stuva på ett bra sätt och att vara mer uppmärksamma på vad det är för fordon som åker med på turen.  

På en torsdagstur från Nynäshamn ska en stor mängd ovanligt breda bilar orsakat trängsel på bildäck.
På en torsdagstur från Nynäshamn ska en stor mängd ovanligt breda bilar orsakat trängsel på bildäck.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!