Förra onsdagen, 25 september, försattes EP Motorcenter i norra Visby i konkurs.
– Bakgrunden är en svikande handelstrend, med effekter från sådant som pandemi, krig, inflation och elpriser. Kopplat till det så har köpbeteendet blivit annorlunda. Vi i butiken lämnar ut mycket information men det görs ingen affär hos oss, utan den gör man senare på nätet, sade EP Motorcenters grundare Erik Pedersén till Helagotland dagarna efter konkursen.
Totalt rör det sig om mer än 50 kunder som har egendom hos företaget. Linnéa Karlsson på advokatbyrån Merino är ansvarig konkursförvaltare. Hon berättar att många har hört av sig till både advokatbyrån och bolagets styrelse, för att ta reda på vad som händer med deras saker.
– Det är bland annat däck som är inlämnade på företagets däckhotell samt maskiner och bilar som är inlämnade för reparation. Det är såklart många som berörs och som vill ha tillbaka sin egendom. Vi har jobbat på att hitta en lösning för att de ska få tillbaka sin egendom på ett så smidigt och säkert sätt som möjligt, säger Linnéa Karlsson.
Hon berättar att det nu finns en lösning och att de berörda kunderna kommer att få information angående deras egendom under onsdagen.
– Vi har en lösning på plats och vi kommer gå ut med instruktioner till alla kunder som är berörda, med närmare information om hur, var och när de kan hämta sin egendom, säger Linnéa Karlsson
Parallellt med att hitta en lösning på utlämningen av kundernas egendom, har Linnéa Karlsson jobbat intensivt med en inventering av bolaget.
– Inventeringen pågår ännu. Förhoppningsvis kommer vi få ihop ett anbudsunderlag inom kort. Det vill säga en sammanställning över vad som faktiskt finns i bolaget, säger Linnéa Karlsson.
Hon berättar att det finns ett antal intresserade köpare som hört av sig.
– De vill ju givetvis också veta exakt vad det är som de eventuellt kommer lägga bud på. Det är ett intensivt arbete, men vi har haft ett gott samarbete med bolagets styrelse såväl som de anställda, som har bistått i inventeringen, säger Linnéa Karlsson.