Efter konkursen – kunders bilar och däck blev kvar

Bilar, maskiner och däck är egendom som flera kunder till EP Motorcenter inte kommit åt sedan företaget gick i konkurs. Över 50 kunder har berörts, berättar konkursförvaltaren Linnéa Karlsson. "Vi har jobbat på att hitta en lösning".

EP Motorcenter försattes i konkurs i mitten av förra veckan.

EP Motorcenter försattes i konkurs i mitten av förra veckan.

Foto: Henrik Radhe

Visby2024-10-02 20:10

Nyheten i korthet

  • EP Motorcentral i Visby gick i konkurs den 25 september. Företagets svåra ekonomiska situation tillskrivs förändrade köpbeteenden i kölvattnet av pandemin och andra globala händelser.
  • Mer än 50 kunder har egendom, inklusive bilar och maskiner, som de inte har kunnat hämta sedan konkursen. Konkursförvaltaren Linnéa Karlsson säger att en lösning har hittats för att återlämna dessa till sina ägare.
  • Parallellt med detta arbete har en inventering av företaget påbörjats, vilket ska leda till ett anbudsunderlag för potentiella köpare.

Förra onsdagen, 25 september, försattes EP Motorcenter i norra Visby i konkurs.

– Bakgrunden är en svikande handelstrend, med effekter från sådant som pandemi, krig, inflation och elpriser. Kopplat till det så har köpbeteendet blivit annorlunda. Vi i butiken lämnar ut mycket information men det görs ingen affär hos oss, utan den gör man senare på nätet, sade EP Motorcenters grundare Erik Pedersén till Helagotland dagarna efter konkursen.

undefined
Linnéa Karlsson på Merino advokatbyrå är ansvarig konkursförvaltare.

Totalt rör det sig om mer än 50 kunder som har egendom hos företaget. Linnéa Karlsson på advokatbyrån Merino är ansvarig konkursförvaltare. Hon berättar att många har hört av sig till både advokatbyrån och bolagets styrelse, för att ta reda på vad som händer med deras saker.

– Det är bland annat däck som är inlämnade på företagets däckhotell samt maskiner och bilar som är inlämnade för reparation. Det är såklart många som berörs och som vill ha tillbaka sin egendom. Vi har jobbat på att hitta en lösning för att de ska få tillbaka sin egendom på ett så smidigt och säkert sätt som möjligt, säger Linnéa Karlsson.

Hon berättar att det nu finns en lösning och att de berörda kunderna kommer att få information angående deras egendom under onsdagen.

– Vi har en lösning på plats och vi kommer gå ut med instruktioner till alla kunder som är berörda, med närmare information om hur, var och när de kan hämta sin egendom, säger Linnéa Karlsson

undefined
Flera av de berörda kunderna har däck inlämnade på EP Motorcentrals däckhotell.

Parallellt med att hitta en lösning på utlämningen av kundernas egendom, har Linnéa Karlsson jobbat intensivt med en inventering av bolaget.

– Inventeringen pågår ännu. Förhoppningsvis kommer vi få ihop ett anbudsunderlag inom kort. Det vill säga en sammanställning över vad som faktiskt finns i bolaget, säger Linnéa Karlsson.

Hon berättar att det finns ett antal intresserade köpare som hört av sig.

– De vill ju givetvis också veta exakt vad det är som de eventuellt kommer lägga bud på. Det är ett intensivt arbete, men vi har haft ett gott samarbete med bolagets styrelse såväl som de anställda, som har bistått i inventeringen, säger Linnéa Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!