Chefen lämnade Terra Nova mitt under krisen

Attendo anser sig vara ”på god väg”, gällande bristerna på Terra Nova. Men det har funnits svårigheter på vägen, enligt bolagets egna redogörelse.

Inom kort avgör socialnämnden hur man ska gå vidare med Terra Nova, efter problemen de senaste åren.

Inom kort avgör socialnämnden hur man ska gå vidare med Terra Nova, efter problemen de senaste åren.

Foto: Dennis Pettersson

Visby2022-03-03 06:03

Attendos äldreboende på Terra Nova har varit i blåsväder hittills under 2022. Problemen uppdagades dock redan 2020, i samband med Socialstyrelsens brukarenkät.

I maj 2021 gjordes en handlingsplan – som inte fungerade. Socialförvaltningen riktade ny kritik. Man ansåg att Attendo inte tog bristerna på allvar och införde ett temporärt intagningsstopp.

För drygt två veckor sedan berättade GT att antalet så kallade avvikelserapporter gick upp under 2021 och landade på totalt 633 stycken, på ett och samma boende.

Under mars månad ska socialnämnden besluta kring framtiden för Terra Novas äldreboende. Med anledning av detta har Attendo inkommit med en skrivelse, där man förklarar arbetet med att rätta till de olika bristerna.

Attendo inleder med att beskriva vården och omsorgen på boendet som ”trygg och säker”.

– Samtidigt är vi ödmjuka inför den kritik som Region Gotland framfört och som vi verkligen har tagit på största allvar, uttrycker företagets regionchef Therese Ohrling i brevet.

undefined
Therese Ohrling är regionchef på Attendo.

Bolaget beskriver att man genomförde en egen kvalitetskontroll i maj 2021, som visade på ”godkända rutiner” och att ”ledningssystem för kvalitet motsvarade ställda krav”.

Medarbetarintervjuer genomfördes också och de anställda ”bedömdes ha godkända kunskaper inom samtliga områden”.

Men detta var alltså samma månad som åtgärdsplanen infördes – den plan som senare ansågs ha havererat, vilket ledde till ett temporärt intagningsstopp.

Attendo erkänner att övertagandet av två andra boenden på Gotland, under 2021, medförde en ”fördröjning av delar av förändringsarbetet”. Bland annat gick verksamhetschefen på Terra Nova över till en av de nya enheterna, i stället för att jobba vidare med de påtalade bristerna.

Coronapandemin nämns som en annan faktor. Men bolaget anser ändå att saker går åt rätt håll:

– Vårt fokus nu är att se till att åtgärdsplanen genomförs så fort som möjligt, och vi är på god väg, skriver man.

Öystein Berge är kvalitetschef på socialförvaltningen. Han har läst Attendos redogörelse, men vill inte kommentera den, då den riktar sig till politikerna.

Kvalitetschefen betonar dock att bolagets egna beskrivning och rapport inte är den enda nämnden kommer att få:

– Vi kommer göra en egen samlad bedömning. Vi följer upp vår handlingsplan och vi fortsätter att följa kvaliteten på Terra Nova även efter det, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!